Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/3395
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: GUIMARAES, Sheila Denize
VASCONCELLOS, Mônica
TEIXEIRA, Leny R. M.
Title: O ensino de geometria nas séries iniciais do ensino fundamental: concepções dos acadêmicos do normal superior
metadata.dc.terms.title: Zetetiké
metadata.dc.terms.source: Campinas, SP
14
1
jan./jun.
metadata.dc.format.medium: 93-106
Issue Date: 2006
ISSN: 2176-1744
metadata.dc.language: pt
Abstract: The present work tells the results of a study which investigated conceptions and difficulties of academics from the Normal Superior Course regarding the geometry teaching in the initial series of the fundamental teaching. The data were collected by observations and application of a questionnaire during the accomplishment of a minicourse that involved activities related to three-dimensional objects and two-dimensional illustrations. The questionnaire was subdivide in two moments: the first sought to verify the attributed importance, given by the participants, to the mathematical contents supplied in the fundamental teaching and the second had the purpose of identifying the participants' conceptions and the difficulties regarding the differentiation between solids and plane illustrations. The data revealed that the academics' difficulties, in geometry, are related as much to the nomination and representation in the plan of three-dimensional objects as to the differentiation between solids and plane illustrations

El presente trabajo da cuenta de los resultados de un estudio que investigó las concepciones y dificultades de los estudiantes del Curso Normal Superior con respecto a la enseñanza de la Geometría en los primeros grados de la Escuela Primaria. Los datos fueron recolectados a través de observaciones y aplicación de un cuestionario durante un curso corto que involucró actividades relacionadas con figuras geométricas planas y no planas. El cuestionario se dividió en dos etapas: la primera tuvo como objetivo verificar la importancia atribuida por los participantes a los contenidos matemáticos impartidos en la Escuela Primaria y la segunda tuvo como objetivo identificar las concepciones y dificultades de los participantes en cuanto a la diferenciación entre figuras planas y no planas. plano. Los datos revelaron que las dificultades de los académicos, en geometría, están relacionadas con la denominación, la representación en el plano y la diferenciación entre tales figuras.

O presente trabalho relata os resultados de um estudo que investigou concepções e dificuldades de acadêmicos do Curso Normal Superior a respeito do ensino de Geometria nas séries iniciais do Ensino Fundamental. Os dados foram coletados mediante observações e aplicação de um questionário durante a realização de um minicurso que envolvia atividades relacionadas a figuras geométricas planas e não-planas. O questionário foi subdivido em dois momentos: o primeiro visava verificar a importância atribuída, pelos participantes, aos conteúdos matemáticos ministrados no Ensino Fundamental e o segundo tinha o propósito de identificar as concepções e dificuldades dos participantes a respeito da diferenciação entre figuras planas e não-planas. Os dados revelaram que as dificuldades dos acadêmicos, em geometria, estão relacionadas à nomeação, à representação no plano e à diferenciação entre tais figuras.
Keywords: Geometry
Conceptions and difficulties
Teacher training
Geometría
Concepciones y dificultades
Formación de profesores
Geometria
Concepções e dificuldades
Formação de professores
Citation: GUIMARAES, Sheila Denize; VASCONCELLOS, Mônica; TEIXEIRA, Leny R. M. O ensino de geometria nas séries iniciais do ensino fundamental: concepções dos acadêmicos do normal superior. Zetetiké , Campinas, SP, v.14, n. 1, p. 93-106, jan./jun. 2006. https://doi.org/10.20396/zet.v14i25.8646998. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646998. Acesso: 2021-08-02
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.20396/zet.v14i25.8646998
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646998
metadata.dc.subject.classification: Nível metodológico
Appears in Collections:Zetetiké

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.