Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/3393
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: GARNICA, Antonio Vicente Marafioti
MARTINS, Maria Edneia
Title: Educação e educação matemática em escolas rurais do Oeste Paulista: um olhar histórico
metadata.dc.terms.title: Zetetiké
metadata.dc.terms.source: Campinas, SP
14
1
jan./jun.
metadata.dc.format.medium: 29-64
Issue Date: 2006
ISSN: 2176-1744
metadata.dc.language: pt
Abstract: The main intention of this work is to investigate the teachers preparation to develop their teaching in rural schools, specially focusing schooling process in west of São Paulo State (Brazil). This goal is part of our intentions in making an historical review on how Mathematics Education took place in this region and, in a more general way, in Brazil. In order to do this, Oral History was our methodological guide to understand the landscape in which teachers, students and public school managers developed their activities in the 50's and 60's

En este artículo investigamos la formación de profesores y estudiantes de los centros educativos rurales de la región occidental del Estado de São Paulo, con el objetivo específico de constituir una de las facetas de la Educación Matemática en el sistema educativo brasileño. Por ello, utilizando la Historia Oral como metodología, buscamos constituir parte del escenario de la escuela rural a partir de los relatos de alumnos, docentes y un revisor docente que efectivamente vivieron esta realidad en esta región en las décadas de 1950 y 1960.

Neste artigo investigamos a formação dos professores e alunos de nucleos de ensino rurais na Região Oeste do Estado de São Paulo, visando a constituir, especificamente, uma das faces da Educação Matemática no sistema educacional brasileiro. Para tanto, usando a História Oral como metodologia, buscou-se constituir parte do cenário da escola rural a partir do relato de alunos, professores e um inspetor de ensino que efetivamente vivenciaram esta realidade, nessa região, nas décadas de 1950 e 1960.
Keywords: Math education
Teacher training
Rural schools
Oral history
Educación matemática
Formación de profesores
Escuelas rurales
Historia oral
Educação matemática
Formação de professores
Escolas rurais
História oral
Citation: GARNICA, Antonio Vicente Marafioti; MARTINS, Maria Edneia. Educação e educação matemática em escolas rurais do Oeste Paulista: um olhar histórico. Zetetiké , Campinas, SP, v.14, n. 1, p. 29-64, jan./jun. 2006. https://doi.org/10.20396/zet.v14i25.8646996. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646996. Acesso: 2021-08-02
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.20396/zet.v14i25.8646996
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646996
metadata.dc.subject.classification: Nível metodológico
Appears in Collections:Zetetiké

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.