Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/3391
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: CABRAL, Tânia Cristina baptista
CATAPANI, Elaine
Title: Imagens e olhares em uma disciplina de cálculo em serviço
metadata.dc.terms.title: Zetetiké
metadata.dc.terms.source: Campinas, SP
11
1
jan./jun.
metadata.dc.format.medium: 101-116
Issue Date: 2003
ISSN: 2176-1744
metadata.dc.language: pt
Abstract: This article refers to a study about the teaching and learning of differential and integral calculus in a course for geology students. The movement of this class, concerning the roles played by students and teachers, is discussed in terms of images and regards. The study is presented in two phases. The first phase includes: (i) assumptions about didactical and pedagogical activities to teach the course, and (ii) the presupposition of a methodological approach based on data collection using questionnaires and interviews conducted with students enrolled in the course. The second phase includes the analysis and interpretation of the teaching and learning events from a psychoanalytic perspective: To which kinds of regards do we show ourselves? What kinds of images are on?

Este artículo hace referencia a una investigación de maestría, desarrollada en 1999 y finalizada en 2001, sobre la enseñanza y el aprendizaje del cálculo diferencial e integral en una clase del curso de Geología. El movimiento de esta clase, pensado en términos de los roles desempeñados por estudiantes y profesores, se debate aquí en términos de imágenes y miradas. La investigación sobre este movimiento se presenta en dos fases. La primera fase incluye: (i) la asunción de actividades didácticas y pedagógicas para el desarrollo de la disciplina y (ii) la asunción de un enfoque metodológico sustentado en la recolección de datos realizada a través de cuestionarios y entrevistas realizadas a los estudiantes del curso. La segunda fase comprende el análisis e interpretación de los hechos de enseñanza y aprendizaje a la luz del campo del psicoanálisis: ¿Para qué mirada nos mostramos? ¿Qué imágenes están presentes?

Esse artigo é referente a uma pesquisa de mestrado, desenvolvida a partir de 1999 e concluída em 2001, sobre o ensino e a aprendizagem do cálculo diferencial e integral em uma classe do curso de Geologia. O movimento dessa classe, pensado em termos de papéis desempenhados por alunos e professores, é aqui debatido em termos deimagens e olhares. A pesquisa sobre esse movimento é apresentada em duas fases. Da primeira fase constam: (i) a pressuposição de atividades didáticas e pedagógicas para encaminhar a disciplina e (ii) a pressuposição de uma abordagem metodológica apoiada na coleta de dados realizada através de questionários e entrevistas realizadas com alunos do curso. Da segunda fase constam análise e interpretação dos eventos de ensino e aprendizagem à luz do campo da psicanálise: Para que olhar nos mostramos? Quais imagens estão presentes?
Keywords: In-service calculus
Teacher and learning
Higher education
Mathematics education and psychoanalysis
Cálculo en servicio
Enseñanza y aprendizaje
Educación superior
Educación matemática y psicoanálisis
Cálculo em serviço
Ensino e aprendizagem
Ensino superior
Educação matemática e psicanálise
Citation: CABRAL, Tânia Cristina baptista; CATAPANI, Elaine. Imagens e olhares em uma disciplina de cálculo em serviço. Zetetiké , Campinas, SP, v.11, n. 1, p. 101-116, jan./jun. 2003. https://doi.org/10.20396/zet.v11i19.8646952. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646952. Acesso: 2021-08-02
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.20396/zet.v11i19.8646952
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646952
metadata.dc.subject.classification: Nível metodológico
Appears in Collections:Zetetiké

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.