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metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: MOREIRA, Plinio cavalcanti
DADIV, Maria manuela martins Soares
Title: Matemática escolar, matemática cientifica, saber docente e formação de professores
metadata.dc.terms.title: Zetetiké
metadata.dc.terms.source: Campinas, SP
11
1
jan./jun.
metadata.dc.format.medium: 57-80
Issue Date: 2003
ISSN: 2176-1744
metadata.dc.language: pt
Abstract: In this article, it is argued that school mathematics is neither reductible to a “didactical transposition” of the scientific mathematical knowledge, nor produced as an internal and autonomous part of the school culture. In the authors’ view, school mathematics constitutes itself, initially, as a result of political, economical and sociocultural disputes that take place in the field of curricular prescriptions, and, ultimately, as realizations of the ways teachers’ practice operates on those prescriptions. Expanding Shulman’s concept of pedagogical content knowledge so as to embrace all teachers’ professional knowledge, the authors put forward a conception of school mathematics which incorporates teachers’ practice of translation, selection, adaptation and production of knowledge. Teachers’ practice is considered as being pervaded, as well, by a lack of knowledge, whose nature is discussed in the article. Finally, grounded in the conception of school mathematics developed in the article, the authors present a perspective from which the mathematics teacher education process could be theoretically analysed and, eventually, improved in practice.

En este artículo se argumenta con el fin de mostrar que el proceso de constitución de la matemática escolar va más allá de la idea de transposición didáctica, regulada por la matemática científica y las ciencias de la educación, así como la de una construcción totalmente endógena a la escuela. Para los autores, la matemática escolar se constituye a partir de disputas políticas, económicas y socioculturales que se desarrollan en términos de prescripciones curriculares, pero que en última instancia resultan de la forma en que la práctica escolar opera sobre estas prescripciones. Ampliando el concepto de conocimiento del contenido pedagógico (SHULMAN, 1987) para abarcar toda la producción de conocimiento a partir de la experiencia profesional del docente, llegamos a un concepto de matemática escolar que incorpora una práctica docente de producción, retraducción, selección, adaptación y también falta de conocimiento. Referenciado en esta concepción, presenta una perspectiva de análisis de la formación matemática del futuro docente, en la carrera.

Neste artigo, argumenta-se no sentido de mostrar que o processo de constituição da matemática escolar ultrapassa tanto a idéia de transposição didática, regulada pela matemática científica e pelas ciências da educação, quanto a de uma construção totalmente endógena à escola. Para os autores, a matemática escolar se constitui a partir de disputas políticas, econômicas e socioculturais que se desenvolvem no plano das prescrições curriculares mas resulta, em última instância, da forma com que a prática escolar opera sobre essas prescrições. Expandindo o conceito de conhecimento pedagógico do conteúdo (SHULMAN, 1987) para abarcar toda a produção de saberes da experiência profissional do professor, chega-se a uma concepção de matemática escolar que incorpora uma prática docente de produção, retradução, seleção, adaptação e também de carência de saberes. Referenciada nessa concepção, apresenta-se uma perspectiva de análise da formação matemática do futuro professor, no curso de licenciatura.
Keywords: Mathematics education
School mathematics
Teacher knowledge
Teacher education
Educación matemática
Matemáticas escolares
Conocimiento del profesor
Formación de profesores
Educação matemática
Matemática escolar
Saber docente
Formação de professores
Citation: MOREIRA, Plinio cavalcanti; DADIV, Maria manuela martins Soares. Matemática escolar, matemática cientifica, saber docente e formação de professores. Zetetiké , Campinas, SP, v.11, n. 1, p. 57-80, jan./jun. 2003. https://doi.org/10.20396/zet.v11i19.8646950. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646950. Acesso: 2021-08-02
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.20396/zet.v11i19.8646950
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646950
metadata.dc.subject.classification: Nível metodológico
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