Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/3368
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: FONSECA, Maria da Conceição Ferreira Reis
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0002-5702-7189
Title: O carater evocativo da matematica e suas possibilidades educativas
metadata.dc.terms.title: Zetetiké
metadata.dc.terms.source: Campinas, SP
7
1
jan./jun.
metadata.dc.format.medium: 51-66
Issue Date: 1999
ISSN: 2176-1744
metadata.dc.language: pt
Abstract: Looking for sense to teaching Mathematics, I suggest a Mathematicity of human being and believe in the Mathematics teaching like an Education of Mathematicity. Then, I was seduced to see more carefully one of its aspects that I baptized as the evocative character of the Mathematics. In this article, I will try to identify it and its educative possibilities by taking as example the evocations suggested by the concept of variable, that make emerge its provocative tone and its convocative appeal

En la búsqueda de un sentido para la enseñanza de las Matemáticas, sugerimos la existencia de las Matemáticas propias del ser humano y apostamos por la enseñanza de las Matemáticas como Educación Matemática. A partir de ahí, nos sedujo a mirar con más detenimiento uno de sus aspectos que pensamos llamar el carácter evocador de la matemática, comprometiéndonos así con su identificación y la identificación de sus posibilidades educativas. Para ello, tomamos como ejemplo las evocaciones que sugiere el concepto de variable, que también resalta su tono provocador y su atractivo convocante.

Na busca de um sentido para ensinar Matemática, sugerimos a existência de uma Matematicidade própria do ser humano e apostamos no ensino da Matemática como Educação da Matemáticidade. A partir daí, fomos seduzidos a olhar com mais cuidado para um de seus aspectos que nos ocorreu batizar de caráter evocativo da matemática, empenhando-nos então, na sua identificação e na identificação de suas possibilidades educativas. Para tanto, tomamos como exemplo as evocações sugeridas pelo conceito de variável, que fazem emergir ainda o seu tom provocativo e o seu apelo convocativo.
Keywords: Mathematics
Education
Evocation
Construction of concepts
Matemáticas
Educación
Evocaciones
Construcción de concepto
Matemática
Educação
Evocações
Construção de conceitos
Citation: FONSECA, Maria da Conceição Ferreira Reis. O carater evocativo da matematica e suas possibilidades educativas. Zetetiké , Campinas, SP, v.7, n. 1, p. 51-66, jan./jun. 1999. https://doi.org/10.20396/zet.v7i11.8646834. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646834. Acesso: 2021-08-02
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.20396/zet.v7i11.8646834
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646834
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:Zetetiké

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.