Please use this identifier to cite or link to this item:
http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/3329
metadata.dc.type: | Artigo |
metadata.dc.creator: | SOUZA, Antonio Carlos Carrera de |
Title: | História, sensos matemáticos e construtos reflexivos matemáticos: questões sobre educação matemática |
metadata.dc.terms.title: | Zetetiké |
metadata.dc.terms.source: | Campinas, SP 3 2 jan./dez. |
metadata.dc.format.medium: | 41-62 |
Issue Date: | 1995 |
ISSN: | 2176-1744 |
metadata.dc.language: | pt |
Abstract: | This paper seeks for the foundations in the History of Mathematics, Psycology and Antropology in order to establish an epistemological paradigm for Mathematical Education. The purpose is to show that it’s possible to restore historically the external approach in contraposition to the internal approach, by using the Mathematical Senses and Mathematical Reflexive Constructs. Therefore, we indicate that science should be taken as the sober experience followed by the necessary “mathematization”. Este artículo busca en la Historia de las Matemáticas, Psicología y Antropología las bases para establecer un paradigma epistemológico para la Educación Matemática. Propone que, a través de Sentidos Matemáticos y Construcciones Reflexivas Matemáticas, se recupera históricamente el enfoque externalista en contraste con el enfoque internalista de las Matemáticas. Por tanto, indica que la ciencia se entiende como una experiencia sensible acompañada de la necesaria matematización. Este artigo busca na História da Matemática, Psicologia e Antropologia os fundamentos para estabelecer um paradigma epistemológico para a Educação Matemática. Propõe que, através dos Sensos Matemáticos e dos Constructos Reflexivos Matemáticos, recupera-se historicamente a abordagem externalista em contraposição à abordagem internalista da Matemática. Para tanto, indica que a ciência é entendida como a sensata experiência acompanhada da matematização necessária. |
Keywords: | Mathematical senses Education Sentidos matemáticos Educación Sensos matemáticos Educação |
Citation: | SOUZA, Antonio Carlos Carrera de. História, sensos matemáticos e construtos reflexivos matemáticos: questões sobre educação matemática. Zetetiké , Campinas, SP, v.3, n. 2, p. 41-62, jan./dez. 1995. https://doi.org/10.20396/zet.v3i3.8646909. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646909. Acesso: 2021-08-02 |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.20396/zet.v3i3.8646909 |
metadata.dc.identifier.url: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646909 |
metadata.dc.subject.classification: | Nível metodológico |
Appears in Collections: | Zetetiké |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.