Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/3310
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: LOPES, Jairo de Araujo
ARAUJO, Elizabeth Adorno de
Title: O laboratório de ensino de matemática: implicações na formação de professores
metadata.dc.terms.title: Zetetiké
metadata.dc.terms.source: Campinas, SP
15
1
jan./jun.
metadata.dc.format.medium: 57-70
Issue Date: 2007
ISSN: 2176-1744
metadata.dc.language: pt
Abstract: The purpose of this work is to make a reflection on the role of the Laboratory for Teaching Mathematics in Teacher Training. It analyzes the trainee project of PUC-Campinas with 45 8th grade students of a public school after the teacher became aware of the dissatisfaction of the students regarding Mathematics and difficulties in Algebra. 4 trainees participated. Using the resources and ambient of the Laboratory, distinct activities of the experiences in the school, like the manipulation of materials and games, were developed. The project provided the teachers with an analysis of the practice itself and observation of the process of (re)construction of algebraic concepts and procedures. Many students not only overcame their difficulties, but also changed their attitude in relation to Mathematics; for the teacher, the project provided an opportunity to see new methodological possibilities, ways leading to a new practice. The partnership brought to light the potentialities of the Teaching Laboratory as a fundamental ambient in initial and continued teacher training.

El trabajo tiene como objetivo reflexionar sobre el papel del Laboratorio de Enseñanza de las Matemáticas en la formación del profesorado. Analiza un proyecto de pasantía en la PUC-Campinas con 45 alumnos de octavo grado de una escuela pública, luego de que el docente identificara la insatisfacción de los alumnos con las matemáticas y las dificultades con el álgebra. Actuaron cuatro pasantes. Utilizando los recursos y el entorno del Laboratorio se desarrollaron actividades distintas a las vividas en la escuela, como el manejo de materiales y juegos. El proyecto permitió a los estudiantes analizar su propia práctica y observar el proceso de (re) construcción de conceptos y procedimientos algebraicos. Muchos estudiantes no solo han superado sus dificultades, sino que han cambiado su actitud hacia las matemáticas; para el docente, el proyecto les permitió visualizar nuevas posibilidades metodológicas, caminos hacia una nueva praxis. La alianza destacó el potencial del Laboratorio de Enseñanza como un entorno fundamental en la formación inicial y continua de los docentes.

O trabalho objetiva refletir sobre o papel do Laboratório de Ensino de Matemática na formação do professor. Analisa um projeto de estágio da PUC-Campinas com 45 alunos de 8ª série de uma escola pública, após o professor ter identificado insatisfação de alunos com relação à Matemática e dificuldades em Álgebra. Contou-se com a atuação de quatro estagiários. Utilizando os recursos e o ambiente do Laboratório, desenvolveram-se atividades distintas das vivenciadas na escola, como manipulação de materiais e jogos. O projeto propiciou aos licenciandos a análise da própria prática e a observação do processo de (re)construção de conceitos e de procedimentos algébricos. Muitos alunos não somente venceram suas dificuldades, mas mudaram sua atitude em relação à Matemática; para o professor o projeto permitiu visualizar novas possibilidades metodológicas, caminhos para uma nova práxis. A parceria evidenciou as potencialidades do Laboratório de Ensino como ambiente fundamental na formação inicial e continuada dos professores.
Keywords: Teacher training
Construction of knowledge
Laboratory for teaching mathematics
Formación de profesores
Prácticas pedagógicas
Construyendo conocimiento
Laboratorio de enseñanza de matemáticas
Formação de professores
Práticas pedagogicas
Construção do conhecimento
Laboratório de ensino de matemática
Citation: LOPES, Jairo de Araujo; ARAUJO, Elizabeth Adorno de. O laboratório de ensino de matemática: implicações na formação de professores. Zetetiké , Campinas, SP, v.15, n. 1, p. 57-70, jan./jun. 2007. https://doi.org/10.20396/zet.v15i27.8647016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647016. Acesso: 2021-08-02
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.20396/zet.v15i27.8647016
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647016
metadata.dc.subject.classification: Nível metodológico
Appears in Collections:Zetetiké

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.