Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/3102
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: LAVARDA, Tabatta Cristina Fritzen da Silva
PEREIRA, Patrícia Barbosa
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0002-3879-1843
https://orcid.org/0000-0002-2984-2872
Title: Um levantamento histórico das pesquisas sobre linguagem no ensino de ciências no Brasil
metadata.dc.terms.title: ACTIO: Docência em Ciências
metadata.dc.terms.source: Curitiba, PR
4
1
jan./abr.
metadata.dc.format.medium: 46-62
Issue Date: 2019
ISSN: 2525-8989
metadata.dc.language: pt
Abstract: In the present articlea brief historical survey of researches in Language in Science Teaching in Brazil is shown. In order to identify the needs and the starting point of these researches, an important researcher was used in the area, in order to understand the constitution of the thematic line of Language and Teaching of Sciences, its main trends and characteristics, the most relevant theorical researchers of the area, the research and analysis methodologies used to research the Language in Science Teaching and the future direction of this line of research. For that, a semi-structured interview was conducted with a doctor, professor and researcher at the Federal University of Santa Catarina -UFSC. Usingas a theoretical-methodological support the Discourse Analysis of the French line, we tried to understand some aspects of the researcher's discourse on relevant factors to the constitution of this research area

O presente artigo apresentará um breve levantamento histórico sobre as pesquisas em Linguagem no Ensino de Ciências no Brasil. Em busca da identificação das necessidades e do ponto de partida dessas pesquisas, recorreu-se a uma importante pesquisadora, com o intuito de compreender a constituição da linha temática de Linguagem no Ensino de Ciências, suas principais tendências e características, seus mais relevantes teóricos, suas metodologias de pesquisa e de análise, bem como seus rumos futuros. Para tanto, foi realizada uma entrevista semiestruturada com uma doutora, professora e pesquisadora da Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC. Utilizando como suporte teórico-metodológico a Análise de Discurso de linha francesa, procurou-se compreender alguns aspectos do discurso da pesquisadora sobre fatores relevantes para a constituição da linha de pesquisa de Linguagem no Ensino de Ciências.
Keywords: Language
Search
Science teaching
Linguagem
Pesquisa
Ensino de Ciências
Citation: LAVARDA, Tabatta Cristina Fritzen da Silva; PEREIRA, Patrícia Barbosa. Um levantamento histórico das pesquisas sobre linguagem no ensino de ciências no Brasil. ACTIO: Docência em Ciências , Curitiba, PR, v.4, n. 1, p. 46-62, jan./abr. 2019. http://doi.org/10.3895/actio.v4n1.7707. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/7707. Acesso: 2021-07-26
metadata.dc.identifier.doi: http://doi.org/10.3895/actio.v4n1.7707
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/7707
metadata.dc.subject.classification: Nível metodológico
Appears in Collections:ACTIO (Curitiba)

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.