Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/3100
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: FIGUEIRA, Sandro Tiago da Silva
metadata.dc.creator.orcid: http://orcid.org/0000-0001-5351-0782
Title: Teses docentes sobre o processo de ensinar e aprender ciências
metadata.dc.terms.title: ACTIO: Docência em Ciências
metadata.dc.terms.source: Curitiba, PR
4
1
jan./abr.
metadata.dc.format.medium: 1-25
Issue Date: 2019
ISSN: 2525-8989
metadata.dc.language: pt
Abstract: This text showsthe results of a doctorate research, which investigated a formative process offered to teachers who start in the teaching career of the municipal of Rio de Janeiro's education, focusing on methodological strategies for the teaching science.Our goals were to identify the didactic strategies for Science Education and teachers ' perception about the teaching-learning process, with a view to the construction of teachers about teaching and learning. The methodological path joined questionnaires with open questions and semi-structured interviews. We elaboratedon this investigation the term theses teachers, that is, a form of reflective teachersto express themselves. Therefore, we recognize teachers as bearers of knowledge based on their practices.From the triangulation of empirical materials we weave our results by clarifying that the tensioning of reflections in the dynamics of the formation of science teachers may encourage an emotional climate for interaction in which the manifestation of beliefs and conceptions will become the basis for reflection, dislodge and cause other forms of practice committed to reality.

Evidenciamos neste texto os resultados de uma pesquisa de doutorado, que investigou um processo formativo oferecido aos professores que iniciam na carreira docente da rede municipal de ensino do Rio de Janeiro, focalizando as estratégias metodológicas para o ensino de Ciências. Nossos objetivos englobaram a identificação das estratégias didáticas para o ensino de Ciências e a percepção dos professores quanto ao processo de aprendizagem da docência, tendo em vista a construção de teses docentes sobre ensino-aprendizagem. O caminho metodológico integrou questionários com questões abertas e entrevistas semiestruturadas. Elaboramos nessa investigação o termo teses docentes, isto é, uma forma reflexiva dos professores se expressarem. Assim sendo, reconhecemos os professores como portadores de conhecimentos fundamentados em suas práticas. A partir da triangulação dos materiais empíricos tecemos nossos resultados clarificando que o tensionamento de reflexões na dinâmica da formação de professores de Ciências poderá favorecer um clima emocional para interação no qual a manifestação das crenças e concepções tornar-se-á a base para refletir, desalojar e provocar formas outras de atuação comprometidas com a realidade.
Keywords: Teacher education
Science education
Beginner teachers
Teachers’ theses
Formação de professores
Ensino de Ciências
Professores iniciantes
Teses docentes.
Citation: FIGUEIRA, Sandro Tiago da Silva. Teses docentes sobre o processo de ensinar e aprender ciências. ACTIO: Docência em Ciências , Curitiba, PR, v.4, n. 1, p. 1-25, jan./abr. 2019. http://doi.org/ 10.3895/actio.v4n1.7577. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/7577. Acesso: 2021-07-26
metadata.dc.identifier.doi: http://doi.org/ 10.3895/actio.v4n1.7577
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/7577
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:ACTIO (Curitiba)

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.