Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/3085
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: PRICINOTTO, Gustavo Pricinotto
LIMA, Alessandra Mayra de
FALKOWSKI, David Junior
metadata.dc.creator.orcid: http://orcid.org/0000-0001-8327-9147
http://orcid.org/0000-0001-8327-9147
http://orcid.org/0000-0001-8327-9147
Title: O uso de haicais no ensino de química: interdisciplinaridade e ludicidade na articulação entre ciências e literatura
metadata.dc.terms.title: ACTIO: Docência em Ciências
metadata.dc.terms.source: Curitiba, PR
5
3
set./dez
metadata.dc.format.medium: 1-19
Issue Date: 2020
ISSN: 2525-8989
metadata.dc.language: pt
Abstract: The difficulty with students’ reading worries teachers from all disciplines and all leves of Elementary School, and it doesn’t go unnoticed by Chemistry teachers, for such inconvenient affects directly in students’ comprehension in chemistry content just as well as in developing citizens that aim social transformation. Haiku in Chemistry discipline presents as a possibility of articulating disciplines taken as separated, looking for working the content synthesis with the students view, promoting writing in a light way, although, full ofmeanings that have been analyzed in this paper. There are different ways to promote reading and writing in a classroom, and with this paper it’s possible to observe that these two tools are fundamental to the process of teaching/learning, going from a contextualized Chemistry class and reaching poems that talk about Chemistry and awareness.

A dificuldade com a leitura dos alunos preocupa professores de todas as disciplinas e de todos os níveis do Ensino Básico, e não passa despercebida pelos professores de Química, pois tal inconveniente afeta diretamente na compreensão dos alunos tanto para os conteúdos químicos, quanto para formação de cidadãos que visa a transformação social. O Haicai na disciplina de Química se apresenta como possibilidade de articular disciplinas tidas como dissociadas, buscando trabalhar a síntese de conteúdos na visão dos alunos, promovendo a escrita de maneira leve, porém, carregada de significados que foram analisados neste trabalho. Existem diferentes maneiras de promover leitura e escrita dentro de uma sala de aula, e com esse trabalho é possível observar que essas duas ferramentas são fundamentais para o processo de ensino/aprendizagem, partindo de uma aula contextualizada de Química e atingindo poemas que falam sobre Química e conscientização.
Keywords: Reading
Haiku
Teaching
Chemistry
Criativity
Leitura
Haicai
Ensino
Química
Criatividade
Citation: PRICINOTTO, Gustavo Pricinotto; LIMA, Alessandra Mayra de; FALKOWSKI, David Junior. O uso de haicais no ensino de química: interdisciplinaridade e ludicidade na articulação entre ciências e literatura. ACTIO: Docência em Ciências , Curitiba, PR, v.5, n. 3, p. 1-19, set./dez. 2020. http://doi.org/10.3895/actio.v5n3.11687. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/11687. Acesso: 2021-07-26
metadata.dc.identifier.doi: http://doi.org/10.3895/actio.v5n3.11687
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/11687
metadata.dc.subject.classification: Nível metodológico
Appears in Collections:ACTIO (Curitiba)

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.