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metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: GUIMARÃES, Orliney Maciel
SOUZA, Gahelyka Aghta Pantano
CAMPOS, Jairo da Silva
metadata.dc.creator.orcid: http://orcid.org/0000-0003-4762-4884
http://orcid.org/0000-0003-1548-3853
http://orcid.org/ 0000-0002-4182-1871
Title: Overview of research on the teaching identity of science, biology, physics and chemistry teachers
metadata.dc.terms.title: ACTIO: Docência em Ciências
metadata.dc.terms.source: Curitiba, PR
5
3
set./dez
metadata.dc.format.medium: 1-28
Issue Date: 2020
ISSN: 2525-8989
metadata.dc.language: en
Abstract: This paperaims to present an overview of national research on the teaching identity of teachers of the Science areafrom dissertations and theses. In order to achieve this goal, information from three data sourceswas cross-referenced: a searchat the Capes Thesis and Dissertations Bank establishing a ten-year time frame (2008-2018), a systematic review article on Teacher Knowledge (2005 -2012) and, at last,a literature review article on Teacher Identity published at the end of 2019. The crossing of data allowed to identify andlocate a total of 23 works that met the criteria of interest in the research. In order to outline the intended overview, the productions found were characterized in relation to the area of training of the research subjects, the context of the researchers’performance, the objectives of the works, the concept of identity adopted, and the types of identities found. The results showed that most studies were carried out with Biology/Science and Chemistry teachers; in addition, that the thematic focus of the teaching identity prioritized in the works was initial training and professional performance; and that most of the production was carried out in the context of initial training. Regarding the concepts of teacher identity that emerged in the research, it was possible to verify a diversity of authors reflectingon the identity processes, mainly those whodiscuss the concept of identity in the social and social psychologyperspectives, as well as authors whoconceptualize, more specifically, professional identity. The results indicated that the identity that most emerged from the studies was the professional identity, which is linked to the activity of teachingand which encompasses a set of competences and skills needed by teachers for their professional performance. Some gaps in the studies were found, such as: only one study with Physics teachers, few studies relating the identity processes and curricular reforms, no study on the implications of the use of educational technologies on the teaching identity, and the evaluation of the professional identityrelatedtovalues and feelings.

Este artigo tem como objetivo apresentar um panorama das pesquisas nacionais sobre a identidade docente de professores da área de Ciências, a partir de dissertações e teses. Para atingir esse objetivo foi realizado o cruzamento de informações de três fontes de dados: um levantamento realizado no Banco de Teses e Dissertações da Capes estabelecendo um recorte temporal de dez anos (2008-2018), um artigo de revisão sistemática sobre Saberes Docentes (2005-2012), e por fim, um artigo de revisão de literatura sobre Identidade docente publicado no final de 2019. O cruzamento de dados permitiu identificar e localizar um total de 23 trabalhos que atendiam aos critérios de interesse da pesquisa. Para traçar o panorama pretendido, as produções encontradas foram caracterizadas em relação à área de formação dos sujeitos das pesquisas, ao contexto de atuação dos pesquisadores, aos objetivos dos trabalhos, o conceito de identidade utilizado, e os tipos de identidades encontradas. Os resultados apontaram que a maioria dos estudos foi realizada com professores de Biologia/Ciências e Química; que o foco temático da identidade docente priorizado nos trabalhos foi a formação inicial e a atuação profissional; e que a maior parte da produção foi realizada no contexto da formação inicial. Em relação aos conceitos de identidade docente que emergiram nas pesquisas, foi possível constatar uma diversidade de autores utilizados para refletir sobre os processos identitários, principalmente aqueles que discutem o conceito de identidade na perspectiva sociocultural e da psicologia social, bem como autores que conceituam, mais especificamente, a identidade profissional. Os resultados indicaram que a identidade que mais emergiu dos estudos realizados foi a identidade profissional, a qual está vinculada à atividade do trabalho docente, e que engloba um conjunto de competências e habilidades necessário aos professores para sua atuação profissional. Algumas lacunas nos estudos foram constatadas, como: apenas um estudo com professores de Física; poucos estudos que relacionam os processos identitários e as reformas curriculares; nenhum estudo sobre as implicações do uso das tecnologias educacionais na identidade docente; e a avaliação da identidade profissional relacionada à valores e sentimentos.
Keywords: Teaching identity
Teacher training
Biology
Physics
Chemistry
Identidade docente
Formação de professores
Biologia
Física
Química
Citation: GUIMARÃES, Orliney Maciel; SOUZA, Gahelyka Aghta Pantano; CAMPOS, Jairo da Silva. Overview of research on the teaching identity of science, biology, physics and chemistry teachers. ACTIO: Docência em Ciências , Curitiba, PR, v.5, n. 3, p. 1-28, set./dez. 2020. http://doi.org/10.3895/actio.v5n3.11560. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/11560. Acesso: 2021-07-26
metadata.dc.identifier.doi: http://doi.org/10.3895/actio.v5n3.11560
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/11560
metadata.dc.subject.classification: Nível metodológico
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