Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/3080
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: LEITE, Danielle Aparecida Reis
SILVA, Luciano Fernandes
metadata.dc.creator.orcid: http://orcid.org/0000-0002-6314-0364
http://orcid.org/0000-0003-2041-3809
Title: O tema mudanças climáticas em teses e dissertações brasileiras de educação ambiental
metadata.dc.terms.title: ACTIO: Docência em Ciências
metadata.dc.terms.source: Curitiba, PR
5
2
mai./ago
metadata.dc.format.medium: 1-17
Issue Date: 2020
ISSN: 2525-8989
metadata.dc.language: pt
Abstract: This paper presents some results related to a research with thesis and dissertations in the field of Environmental Education(EE). The aim of research was to identify aspects of the climate change theme highlighted in these studies.To delimit the documentary corpus, twoEE doctoral thesisand 45 master's degree dissertationsdefended in the period from 1987 to 2010 were selected. All of them were found in the CAPES Thesis and DissertationsDatabase. The documentary corpus was formed with seventeenEE master's degree dissertationsthat explore the climate change. Based on some criteria, five surveys were submitted to content analysis. From the considerations on the theme of climate change present in these surveys, three categories were elaborated. These categories show us some understandings of the authors of these studieson the phenomenon causes, its consequences and the possible measures capable of mitigating its effects.Two master's degree dissertations bringconsiderations that use the term complexity to justify difficulties in choosing a single natural or anthropic cause related to the origins of climate change. They also highlight the scientific controversies related to climate change. Three master's degree dissertations present sensationalist positions in highlighting the climate change consequences, an aspect that is problematized by two other studies when emphasizing that the uncertainties related to a complex phenomenon make it difficult to present such forecasts. Finally, it is important to point some arguments presented in one specific master's degree dissertation that presented some considerations about mitigation measures for the phenomenon. They presented arguments related to economic and political controversies and that result from the debate about the adoption of such measures. In terms of conclusion, it is important to note that these researchers present some relevant information on the topic, an aspect that certainly can encourage the research area in EEto deepen the reflections on climate changes and to propose new research problems.

Este trabalho objetivou identificar aspectos do tema mudanças climáticas destacados em teses e dissertações do campo de pesquisa em Educação Ambiental (EA). Através da análise dessas informações, procurou-se explorar as compreensões apresentadas nessas pesquisas sobre o referido tema. O corpus documental, composto por dezessete dissertações de EA que exploram o tema mudanças climáticas, defendidas no período de 1987 a 2010, foi elaborado através do Banco de Teses e Dissertações da CAPES. A partir de alguns critérios, foram escolhidas cinco pesquisas desse conjunto cujos textos completos foram submetidos à análise de conteúdo. Das considerações a respeito do tema, presentes nessas pesquisas, foram elaboradas três categorias que apresentam as compreensões dos autores desses trabalhos sobre as causas das mudanças climáticas, suas consequências e as possíveis medidas capazes de mitigar seus efeitos. Ao discutir as origens do fenômeno, dois trabalhos recorrem a sua complexidade para justificar a dificuldade de eleger uma única causa, seja ela de origem natural ou antrópica e, assim, evidenciam as controvérsias científicas envolvidas nesse assunto. Três pesquisas apresentam posicionamentos sensacionalistas ao destacar as consequências das mudanças climáticas, aspecto que é problematizado por outros dois trabalhos ao enfatizarem que as incertezas relacionadas a um fenômeno complexo dificultam a apresentação de tais previsões. Por fim, é importante enfatizar os argumentos presentes em uma dissertação que, ao apresentar as medidas de mitigação para o fenômeno, trata das controvérsias econômicas e políticas e que resultam do debate acerca da adoção de tais medidas. Com isso, conclui-se que esses pesquisadores apresentam informações importantes sobre o tema, aspecto que, certamente, pode incentivar a área de pesquisa em EA a aprofundar as reflexões sobre as mudanças climáticas e a propor novos problemas de pesquisa.
Keywords: Climate changes
Environmental education
Controversy.
Mudanças Climáticas
Educação Ambiental
Controvérsia
Citation: LEITE, Danielle Aparecida Reis; SILVA, Luciano Fernandes. O tema mudanças climáticas em teses e dissertações brasileiras de educação ambiental. ACTIO: Docência em Ciências , Curitiba, PR, v.5, n. 2, p. 1-17, mai./ago. 2020. http://doi.org/10.3895/actio.v5n2.12132. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/12132. Acesso: 2021-07-26
metadata.dc.identifier.doi: http://doi.org/10.3895/actio.v5n2.12132
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/12132
metadata.dc.subject.classification: Nível metodológico
Appears in Collections:ACTIO (Curitiba)

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.