Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/3068
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: MENDONÇA, Adriana Ferreira
OLIVEIRA, Silvia Sales de
BORGES NETO, Hermínio
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0001-7609-4048
https://orcid.org/0000-0003-2997-7387
https://orcid.org/0000-0003-4854-6953
Title: Análise de conteúdo do percurso formativo continuado docente mediante as propostas da sequência Fedathi e do professor reflexivo
metadata.dc.terms.title: ACTIO: Docência em Ciências
metadata.dc.terms.source: Curitiba, PR
5
2
mai./ago
metadata.dc.format.medium: 1-19
Issue Date: 2020
ISSN: 2525-8989
metadata.dc.language: pt
Abstract: The continuing education is essential in teaching activities, such as updating knowledge, improving methodologies and reflecting on practice, highlighting reflection on practice and developing changes through critical thinking of oneself and daily action for the solution problems and redirecting your practice. The Fedathi Sequence, developed to strengthen teaching action, supports the idea of a professional who is an investigator of his work environment, his classroom, his pedagogical action, the knowledge of his students. This text is the result of the Fedathi Project, a teaching proposal for the training of high school teachers, carried out in November-December 2018, by researchers from the Research Laboratory -called Multimeios -from the Faculty of Education of the Federal University of Ceará (UFC). The purpose of this article was to analyze the content of the speeches of 46 Mathematics teachers from public schools in continuing education through the perspective of the reflective teacher and the Fedathian stance. It was used as methodology the research centered on Content Analysis through the definition of categories later that allowed the identification of significant elements in the understanding of the teachers about the establishment of the proximity or the distance from the practice and theories that could subsidize the work of these teachers. As a result, we obtain the fact that the main recurring categories in the content of the teachers' speech were: maturation, Pedagogy “hand in the pocket”, Mediation, Planning, Didactic time and Reflection on the practice. Teachers took some categories as possibilities for innovations in their practice, highlighting the challenges of implementation due to inflexibility of time, compliance with the curriculum and traditional routines active in the school environment. It is concluded that the exercise of teaching reflection, in a reflexive and Fedathian attitude, is significant and also relevant in teaching practice.

A formação continuada é imprescindível na ação docente, como, por exemplo, na atualização de conhecimentos, no aperfeiçoamento de metodologias e na reflexão sobre a prática, destacando-se a reflexão sobre a própria prática e desenvolvendo mudanças por meio do pensamento crítico de si mesmo e da ação cotidiana, para a solução de problemas com que se depara e o redirecionamento da sua prática. A Sequência Fedathi (SF), desenvolvida para fortalecer a ação docente, sustenta a ideia de um profissional que seja investigador de seu ambiente de trabalho, de sua sala de aula, de sua ação pedagógica e do conhecimento de seus alunos. Este texto é resultado do Projeto Fedathi - proposta de ensino para formação de professores do Ensino Médio, realizado em novembro-dezembro de 2018, por pesquisadores do Laboratório de Pesquisas – denominado Multimeios – da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará (UFC). O objetivo deste artigo foi analisar o conteúdo das falas de 46 professores de Matemática da rede pública de ensino em formação continuada mediante as ópticas do professor reflexivo e da postura fedathiana. Foi utilizada como metodologia a pesquisa centrada na Análise de Conteúdo por meio da definição de categorias a posteriori que permitiram a identificação de elementos significativos no entendimento dos professores sobre o estabelecimento da proximidade ou do distanciamento da prática e de teorias que poderiam subsidiar o trabalho destes professores. Teve-se como resultado o fato de que as principais categorias recorrentes no conteúdo do discurso dos professores foram: Maturação, Pedagogia “mão no bolso”, Mediação, Planejamento, Tempo didático e Reflexão sobre a prática. Os docentes tomaram algumas categorias como possibilidades de inovações em sua prática, pontuando os desafios da implementação em decorrência da inflexibilidade de tempo, o cumprimento de currículos e de rotinas tradicionais ainda bem atuantes no ambiente escolar. Conclui-se que o exercício da Reflexão docente, numa atitude reflexiva e fedathiana, se constitui em elaboração significativa e, também, relevante na prática docente.
Keywords: Fedathi Sequence
Reflective Teacher
Continuing Education
Content Analysis
Sequência Fedathi
Professor Reflexivo
Formação Continuada
Análise de Conteúdo
Citation: MENDONÇA, Adriana Ferreira; OLIVEIRA, Silvia Sales de; BORGES NETO, Hermínio. Análise de conteúdo do percurso formativo continuado docente mediante as propostas da sequência Fedathi e do professor reflexivo. ACTIO: Docência em Ciências , Curitiba, PR, v.5, n. 2, p. 1-19, mai./ago. 2020. http://doi.org/10.3895/actio.v5n2.11725. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/11725. Acesso: 2021-07-26
metadata.dc.identifier.doi: http://doi.org/10.3895/actio.v5n2.11725
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/11725
metadata.dc.subject.classification: Nível metodológico
Appears in Collections:ACTIO (Curitiba)

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.