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metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: OLIVEIRA, Fábio Caires de Oliveira
CARVALHO, José Wilson Pires
metadata.dc.creator.orcid: http://orcid.org/0000-0002-6612-1177
http://orcid.org/0000-0002-5969-5105
Title: QuiLegAl application as a teaching resource fromthe perception of undergraduate Chemistry students
metadata.dc.terms.title: ACTIO: Docência em Ciências
metadata.dc.terms.source: Curitiba, PR
5
2
mai./ago
metadata.dc.format.medium: 1-25
Issue Date: 2020
ISSN: 2525-8989
metadata.dc.language: en
Abstract: The objectiveof this study was to identify and discuss contributions ofQuiLegAl, a multi-platformapplication(app),to the teaching and learning processes,basedon an evaluative approach carried out by a group of undergraduate licenciaturastudents in Chemistry. The appQuiLegAlis part of a master’s thesis, which wasdedicated tothe development of digital learning objects as an alternative for teaching Science and Chemistrytopics,such aschemical bondsandchemical equations and their representations. Theresearch adopteda qualitative approach, with characteristics of a case study. For data production, evaluationquestionnaires proposed by Oliveira(2017)andaudio recordings and observation were used. The organization and analysis of the results were carried out based onthecontent analysis techniques (BARDIN, 2011), as well ason thetriangulation of data from different sources. The results presented by the study indicatethat QuiLegAl, object of evaluation by theundergraduatestudents, meets the requirements ofthe different aspects evaluated, namelythe integration of visual, sound and interactive resourcesandthe possibilities of building molecular structures, which can contribute to impartinguser autonomy. These aspectsdemonstratethe potential of the app as a pedagogicalresource fortheteachingofNatural Sciences. Thestudy suggests that QuiLegAl can motivate users to know, explore and plan new approaches tothe topicof chemical bonds,using the app as an alternative to the teaching and learning processes.

O objetivo deste estudo consistiu em identificar e discutir contribuições do aplicativo multiplataforma QuiLegAl para os processos de ensino e aprendizagem, a partir de uma abordagem avaliativa, realizada por um grupo de graduandos do curso de Licenciatura em Química. O aplicativo QuiLegAl é parte de uma Dissertação de Mestrado que aborda o desenvolvimento de objetos digitais de aprendizagem como uma alternativa para o ensino de determinados conteúdos de Ciências e Química, tais como ligações e equações químicas e suas representações. A presente pesquisa adotou uma abordagem qualitativa, com características de estudo de caso. Para a produção de dados, foram utilizados questionários avaliativos propostos por Oliveira (2017), registros de áudio e observação. A organização e análise dos resultados foram realizadas com base na análise de conteúdo (BARDIN, 2011), bem como na triangulação de dados oriundos de diferentes fontes. Os resultados apresentados pelo estudo revelam que o QuiLegAl, objeto de avaliação por parte dos graduandos, atende aos diferentes aspectos avaliados, destacando-se a integração entre recursos visuais, sonoros e interativos que estão associados a possibilidades de construção de estruturas moleculares. Tais características podem contribuir para desenvolver a autonomia do usuário, demonstrando o potencial do App enquanto recurso didático para o ensino de Ciências Naturais. Este estudo sugere que o uso do QuiLegAl pode motivar os usuários a conhecer, explorar e planejar novas abordagens para o tema das ligações químicas e a utilizar o aplicativo enquanto alternativa para os processos de ensino e aprendizagem.
Keywords: Digital technologies
Applications
Science teaching
Graduation
Teaching Chemistry
Tecnologias digitais
Aplicativos
Ensino de Ciências
Licenciatura | Ensino de Química
Citation: OLIVEIRA, Fábio Caires de Oliveira; CARVALHO, José Wilson Pires. QuiLegAl application as a teaching resource fromthe perception of undergraduate Chemistry students. ACTIO: Docência em Ciências , Curitiba, PR, v.5, n. 2, p. 1-25, mai./ago. 2020. http://doi.org/10.3895/actio.v5n2.9326. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/9326. Acesso: 2021-07-26
metadata.dc.identifier.doi: http://doi.org/10.3895/actio.v5n2.9326
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/9326
metadata.dc.subject.classification: Nível metodológico
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