Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/2981
metadata.dc.type: Relato de experiência
metadata.dc.creator: MAKNAMARA, Marlécio
SOUSA, Rute Alves de
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0003-0424-5657
https://orcid.org/0000-0002-2583-7494
Title: Escolas públicas e valorização da formação docente em Biologia na UFRN
metadata.dc.terms.title: ETD - Educação Temática Digital
metadata.dc.terms.source: Campinas, SP
18
1
jan./mar.
metadata.dc.format.medium: 215-226
Issue Date: 2016
ISSN: 1676-2592
metadata.dc.language: pt
Abstract: Thisarticle reports an experience of valorization of the supervised internship activities, inspired bythe daily school. The aim was to improve the training of future teachers of biology through consolidation of supervised teacher training. The work was developed through on going guidance to the exchange and analysis of information about the school reality, towards improvement of pedagogical practices of the graduating, aiming the improvement of curriculum components involved. The results pointed to a dynamization and positivation of the tasks and training activities by the undergraduates. We concluded that the value of the offer and the professionalization of the curriculum components involved enabled the trainees better teacher training and knowledge of everyday school-training field.

El artículo da cuenta de las experiencias de mejora de las actividades de prácticas supervisadas inspirado en los cotidianos de la escuela. El objetivo fue mejorar la formación de los futuros profesores de Biología por la consolidación de la práctica supervisada de la formación docente. El estudio fue realizado por el foco permanente en el intercambio y análisis de información sobre la realidad escolar en el sentido de la mejora de la práctica pedagógica de los estudiantes y con el objetivo de mejorar los componentes del plan de estudios involucrados. Los resultados apuntan a una dinámica y positivación de las tareas y actividades de formación de los estudiantes de pregrado. Llegamos a la conclusión de que la recuperación y la profesionalización de la oferta de componentes curriculares involucrados permitió a los alumnos mejores condiciones para su formación y para, el conocimiento y la intervención con los cotidianos de las escuelas de campo.

O artigo relata experiências de valorização das atividades de estágio supervisionado inspiradas em cotidianos escolares. O objetivo foi aprimorar a formação profissional de futuros docentes de Biologia por meio da consolidação dos estágios supervisionados de formação de professores. O trabalho foi desenvolvido mediante permanente orientação para a troca e análise de informações sobre a realidade escolar, no sentido de aperfeiçoamento da prática pedagógica dos licenciandos e visando a melhoria dos componentes curriculares envolvidos. Os resultados apontaram para uma dinamização e positivação das atribuições e atividades formativas dos licenciandos. Pudemos concluir que a valorização e a profissionalização da oferta dos componentes curriculares envolvidos possibilitou aos estagiários melhores condições de formação docente e de conhecimento e intervenção junto aos cotidianos das escolas-campo de estágio.
Keywords: Supervised internship
Daily school
Teacher professionalization
Prácticas supervisadas
Cotidianos escolares
Profesionalización docente
Estágio supervisionado
Cotidianos escolares
Profissionalização docente
Citation: MAKNAMARA, Marlécio; SOUSA, Rute Alves de. Escolas públicas e valorização da formação docente em Biologia na UFRN. ETD - Educação Temática Digital , Campinas, SP, v.18, n. 1, p. 215-226, jan./mar. 2016. https://doi.org/10.20396/etd.v18i1.8634858. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8634858. Acesso: 2021-07-26
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.20396/etd.v18i1.8634858
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8634858
metadata.dc.subject.classification: Nível técnico
Appears in Collections:ETD – Educação Temática Digital

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.