Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/2922
metadata.dc.type: Dossiê
metadata.dc.creator: HEUSER, Ester Maria Dreher
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0002-1762-7526
Title: Em tempos de escola sem partido, perguntemo-nos: qual a função da educação em uma sociedade? o que cabe à escola e ao professor?
metadata.dc.terms.title: ETD - Educação Temática Digital
metadata.dc.terms.source: Campinas, SP
19
n. esp.
jan./mar.
metadata.dc.format.medium: 206-216
Issue Date: 2017
ISSN: 1676-2592
metadata.dc.language: pt
Abstract: In times of “NonpartisanSchool”, this paper takes this opportunity to address the following issues: what is the role of education in a society? What should be expected from the school and the teachers? Some answers have become possible by considering the thought of Hannah Arendt, a philosopher who developed a conservative notion of education, one unlinked to politics because, among other reasons, according to her, political battles, which should be a concern for educated adults, should not be fought at the schoolyard, a place that welcomes the newcomers with its total novelty. Grounded on this theoretical basis, and intertwined with the discussion about the “Nonpartisan School” Bill, this paper advocates that education is an inalienable right and we, as teachers, due to the civilizing and cultural importance of our work, are key pieces for the development of both the country and humankind, as well as for the continuity of the world, which insists in flying off its hinges.

En “tiempos de Escuela sin Partido”, el artículo aprovecha la oportunidad para ocuparse de las cuestiones siguientes: ¿Cuál es la función de la educación en la sociedad?; ¿Qué cabe a la escuela y al profesor? Presenta algunas respuestas posibles a partir del pensamiento de Hannah Arendt, filósofa que desarrolló una noción conservadora de educación y desvinculada de la política, porque, dentro otras razones, para ella, las batallas políticas, que solo dicen respeto a los adultos, los ya educados, no pueden ser trabadas en los patios de las escuelas, ese espacio de acogida a los recién llegados que cargan en si una novedad absoluta. Con ese trasfondo teórico, permeado por la discusión del Proyecto de Ley “Escuela sin Partido”, el artículo defiende que la educación es derecho inalienable y que nosotros, los profesores, por la importancia civilizatoria y cultural de nuestra tarea, somos piezas claves para el desarrollo del país y de la humanidad, así como por la continuidad del mundo que insiste en salir de las bisagras.

Em tempos de “Escola sem Partido”, o artigo aproveita a oportunidade para ocupar-se das seguintes questões: qual a função da educação em uma sociedade? O que cabe à escola e ao professor? Apresentam-se algumas respostas possíveis a partir do pensamento de Hannah Arendt, filósofa que desenvolveu uma noção conservadora de educação e desvinculada da política, porque, dentre outras razões, para ela, as batalhas políticas, que só dizem respeito aos adultos, os já educados, não podem ser travadas nos pátios das escolas, esse espaço de acolhida aos recém chegados que carregam em si uma novidade absoluta. Com esse fundo teórico, permeado pela discussão do Projeto de Lei “Escola sem Partido”, o artigo defende que a educação é direito inalienável e que nós, professores, pela importância civilizatória e cultural de nossa tarefa, somos peças-chave para o desenvolvimento do país e da humanidade, bem como para a continuidade do mundo, que insiste em sair dos gonzos.
Keywords: Hannah Arendt
Education
School
Nonpartisan School
Hannah Arendt
Educación
Escuela
Escuela sin Partido
Hanna Arendt
Educação
Escola
Escola sem Partido
Citation: HEUSER, Ester Maria Dreher. Em tempos de escola sem partido, perguntemo-nos: qual a função da educação em uma sociedade? o que cabe à escola e ao professor?. ETD - Educação Temática Digital , Campinas, SP, v.19, n. n. esp., p. 206-216, jan./mar. 2017. https://doi.org/10.20396/etd.v19i0.8647814. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8647814. Acesso: 2021-07-26
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.20396/etd.v19i0.8647814
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8647814
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:ETD – Educação Temática Digital

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.