Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/2875
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: BLANK, Cintia Kath
SILVA, João Alberto da
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0003-4970-0756
https://orcid.org/0000-0002-5259-7748
Title: Professores como pesquisadores e a colaboração entre pares: pesquisa, informação e conhecimento no contexto escolar
metadata.dc.terms.title: ETD - Educação Temática Digital
metadata.dc.terms.source: Campinas, SP
19
3
jul./set.
metadata.dc.format.medium: 786–804
Issue Date: 2017
ISSN: 1676-2592
metadata.dc.language: pt
Abstract: This study aims to understand in the perspective of information literacy the school research activity developed by teachers for their performance and professional improvement. In development of this study participated seven teachers in the early years of two elementary school in the municipal town in interior of Rio Grande do Sul, members of the a Gouverment Program for teachers. Regarding the methodological approach, the design is based on academic research-action with the use of techniques Focus Group; Cooperative planning and observation, which were subsequently analyzed using the theoretical and methodological support of Content Analysis. The data analyzed show that searches are practiced and not properly research, since the focus in practice is finding information and not in the construction of knowledge. In research carried out by teachers, the attention is on the applicability of the information collected in their classes and, therefore, turn to peers and blogs of other teachers. Information sharing and dissemination of research data often appear committed by teachers and the main difficulty cited by them is the issue of school culture with the research. Thus, the scholarly research from the information literacy perspective showedthat although the intentions are consistent with a constructivist view, in practice, this fact is not realized.

Este estudio tiene como objetivo comprender, por la perspectiva de la alfabetización informacional, la actividad de investigación de la escuela desarrollada por los maestros para su desempeño y desarrollo profesional. Así, en el desarrollo de este estudio participaron siete maestros de los años iniciales de dos escuelas primarias, situadas en una localidad de una zona rural de Río Grande do Sul y miembros del Programa de Educación del Observatorio Nacional - CAPES. En cuanto al enfoque metodológico, el diseño se basa en la investigación-acción con el uso de técnicas de Enfoque de grupo; la planificación y la observación cooperativa, que fueron analizados a posteriori y mediante técnicas de análisis de contenido. Los datos analizados muestran que las búsquedas que se practican tienen un carácter más de búsqueda que investigación, es decir, el objetivo es encontrar información y no la construcción de conocimiento.. En la investigación llevada a cabo por los profesores, la atención está centrada en la aplicabilidad de la información recogida tanto en sus clases, como de sus compañeros y blogs de otros profesores. El intercambio de información y la difusión de datos de la investigación a menudo aparecen realizados por maestros y la principal dificultad citada por ellos es el tema de la cultura de la escuela hacia la investigación. Así, la investigación académica, desde la perspectiva de la alfabetización informacional, mostró que a pesar de las intenciones son consistentes con una visión constructivista, en la práctica, este hecho no se produce de la forma correcta.

Este trabalho se propôs a compreender, na perspectiva do letramento informacional, a atividade da pesquisa escolar desenvolvida pelos professores para sua atuação e atualização profissional. Para o desenvolvimento deste estudo participaram sete docentes dos anos iniciais de duas escolas de ensino fundamental da rede municipal de uma cidade do interior do Rio Grande do Sul, integrantes do Programa Observatório Nacional da Educação – CAPES. Em relação à abordagem metodológica, o delineamento se sustenta na Investigação-ação escolar com a utilização de técnicas de Grupo focal; Planejamento cooperativo e a observação, os quais foram posteriormente analisados com auxílio do aporte teórico-metodológico da Análise de Conteúdo. Os dados analisados apontam que são praticadas buscas e não propriamente pesquisas, já que o foco na prática está na localização de informações e não na construção de conhecimentos. Nas pesquisas desenvolvidas pelos professores, a atenção está na aplicabilidade das informações coletadas em suas turmas e, para isso, recorrem a colegas de profissão e blogs de outros professores. O compartilhamento de informações e a divulgação de dados das pesquisas aparecem frequentemente praticados pelos docentes e a principal dificuldade citada por eles é a problemática da cultura escolar com o trabalho de pesquisa. Assim, a pesquisa escolar, na perspectiva do letramento informacional, mostrou que, embora as intenções sejam condizentes com uma visão construtivista, na prática, este fato não se concretiza.
Keywords: Teacher researcher
Teacher training
Information literacy
Elementary school - Early Years
Profesor de Investigación
Formación del profesorado
Alfabetización informacional
Escuela primaria - Primeros Años
Professor pesquisador
Formação de professores
Letramento informacional
Ensino fundamental - Anos iniciais
Citation: BLANK, Cintia Kath; SILVA, João Alberto da. Professores como pesquisadores e a colaboração entre pares: pesquisa, informação e conhecimento no contexto escolar. ETD - Educação Temática Digital , Campinas, SP, v.19, n. 3, p. 786–804, jul./set. 2017. https://doi.org/10.20396/etd.v19i3.8642493. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8642493. Acesso: 2021-07-26
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.20396/etd.v19i3.8642493
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8642493
metadata.dc.subject.classification: Nível técnico
Appears in Collections:ETD – Educação Temática Digital

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.