Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/2864
metadata.dc.type: Ensaio
metadata.dc.creator: LIMA, Norma Silvia Trindade de
MANTOAN, Maria Teresa Egler
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0001-6728-4675
https://orcid.org/0000-0002-4607-9880
Title: Notas sobre inclusão, escola e diferença
metadata.dc.terms.title: ETD - Educação Temática Digital
metadata.dc.terms.source: Campinas, SP
19
4
out./dez.
metadata.dc.format.medium: 824-832
Issue Date: 2017
ISSN: 1676-2592
metadata.dc.language: pt
Abstract: In Brazil, school inclusion has been being understood according to disparate conceptions. Some of these conceptions contradict the true meaning of inclusion and void its potence to transform education. On those Notes, we consider it to be relevant to adopt difference in itself, as proposed by Gilles Deleuze, as the structural axis for inclusive education. Initially we will discuss the critic to classical representation, highlighting Deleuze’s understandings. Following, we will approach the role of a school for everyone and its educational processes, notably teaching and learning, based on the concept of difference. Our intent with this study is to contribute on forging other perspectives of understandings and to inspire pedagogical practices that ensure the right to difference on the context of today’s school education in Brazil.

En Brasil, la inclusión escolar se ha entendido segundo concepciones dispares. Algunos de estos conceptos son contradictorios en su significado y terminan vaciando el poder de la transformación educativa. En estas notas, consideramos relevantes adoptar como estructura de la educación inclusiva en sí la diferencia según lo propuesto por Gilles Deleuze. Inicialmente tratamos de discutir sobre la crítica de la representación clásica, destacando la comprensión de este autor en este concepto. Seguimos la discusión sobre el papel de una escuela para todos y sus procesos educativos, en particular, la enseñanza y el aprendizaje, a partir de la diferencia. Nuestra intención en este estudio es contribuir a forjar otras perspectivas de comprensión e inspirar a las prácticas pedagógicas que pueden garantizar el derecho a la diferencia, en el contexto actual de la educación brasileña.

No Brasil, a inclusão escolar tem sido compreendida segundo concepções díspares. Algumas destas concepções contradizem o seu sentido e esvaziam a sua potência de transformação educacional. Nestas Notas, consideramos relevante adotar como eixo estruturante da educação inclusiva a diferença em si mesma, proposta por Gilles Deleuze. Trataremos inicialmente da crítica à representação clássica, destacando o entendimento desse autor. Na sequência, abordaremos o papel de uma escola para todos e seus processos educacionais, notadamente o ensinar e o aprender, a partir da diferença. Nossa intenção neste estudo é contribuir para forjar outras perspectivas de entendimentos e inspirar práticas pedagógicas que assegurem o direito à diferença, no contexto contemporâneo da educação escolar brasileira.
Keywords: Difference
Inclusion
School
Teaching
Learning
Diferencia
Inclusión
Escuela
Educación
El aprendizaje
Diferença
Inclusão
Escola
Ensino
Aprendizagem
Citation: LIMA, Norma Silvia Trindade de; MANTOAN, Maria Teresa Egler. Notas sobre inclusão, escola e diferença. ETD - Educação Temática Digital , Campinas, SP, v.19, n. 4, p. 824-832, out./dez. 2017. https://doi.org/10.20396/etd.v19i4.8646274. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8646274. Acesso: 2021-07-26
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.20396/etd.v19i4.8646274
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8646274
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:ETD – Educação Temática Digital

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.