Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/2849
metadata.dc.type: Apresentação
metadata.dc.creator: OLIVEIRA JÚNIOR, Wenceslao Machado
PIOLLI, Evaldo
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0002-8640-4756
https://orcid.org/0000-0001-5321-5038
Title: Apresentação
metadata.dc.terms.title: ETD - Educação Temática Digital
metadata.dc.terms.source: Campinas, SP
19
4
out./dez.
metadata.dc.format.medium: 582-584
Issue Date: 2017
ISSN: 1676-2592
metadata.dc.language: pt
Abstract: Books yet to be written are already on the shelf. We enter issue 4/2017 of ETD-Education Digital Theme magazine from inside a library. The black and white photo shifts it further into the past. In the age of digital content, we choose to enter the conversation with education through an environment under question in schools. What for? Surely, adults that we are, some nostalgia comes to us from these environments where we wandered so often... and we still wander, much less often... searching for what? Some author, theme or specific book, some chance encounter, some yellow book, some magazine with a die on the cover, some... And children and young people, born in front of screens, what would they do in a library? Would they waste time, since it is easier and faster to search for authors, subjects and books by means of keywords in virtual environments? In what situations would our answer be yes? Would there be educational reasons to bet on wandering around a library, since both the act and the environment are also possibilities to promote good encounters? Would this be a bet on leaving more free time for children and young people to discover worlds without already having a direction to follow?

Los libros que aún no se han escrito ya están en la estantería. Entramos en el número 4/2017 de la revista ETD-Education Digital Theme desde el interior de una biblioteca. La foto en blanco y negro la traslada aún más al pasado. En la era de los contenidos digitales, hemos optado por entrar en la conversación con la educación a través de un entorno cuestionado en las escuelas. ¿Para qué? Ciertamente, adultos que somos, algo de nostalgia nos viene de esos ambientes por los que tantas veces deambulamos... y seguimos deambulando, mucho menos a menudo... ¿buscando qué? Algún autor, algún tema o libro concreto, algún encuentro fortuito, algún libro amarillo, alguna revista con un dado en la portada, algún... Y los niños y jóvenes, nacidos frente a las pantallas, ¿qué harían en una biblioteca? ¿Perderían tiempo, ya que es más fácil y rápido buscar autores, temas y libros a través de palabras clave en entornos virtuales? ¿En qué situaciones nuestra respuesta sería afirmativa? ¿Habría razones educativas para apostar por deambular por una biblioteca, ya que tanto el acto como el entorno son también posibilidades de promover buenos encuentros? ¿Sería una apuesta por dejar más tiempo libre a los niños y jóvenes para que descubran mundos sin tener ya una dirección que seguir?

Livros ainda por serem escritos já estão na estante. Entramos no número 4/2017 da revista ETD-Educação Temática Digital por dentro de uma biblioteca. A foto em branco e preto desloca-a ainda mais para o passado. Na era dos conteúdos digitais, optamos por adentrar a conversa com a educação através de um ambiente em questionamento nas escolas. Pra quê? Certamente, adultos que somos, alguma nostalgia nos chega destes ambientes onde perambulávamos tantas vezes... e ainda perambulamos, bem menos vezes... buscando o quê? Algum autor, tema ou livro específico, algum encontro ocasional, algum livro de cor amarela, alguma revista com um dado na capa, algum... E as crianças e jovens, nascidos na frente de telas, o que fariam numa biblioteca? Perderiam tempo, uma vez que é mais fácil e rápido buscar autores, temas e livros por meio de palavras-chave nos ambientes virtuais? Em que situações nossa resposta seria sim? Haveria motivos educativos para apostarmos no perambular por uma biblioteca, uma vez que tanto o ato quanto o ambiente são também possibilidades de promover bons encontros? Esta seria uma aposta em deixar mais tempos livres para que crianças e jovens descubram mundos sem já ter uma direção a seguir?
Keywords: School - Presentation
Resistance - Presentation
Combat - Presentation
Escuela - Presentación|Resistencia - Presentación|Combate - Presentación
Escola - Apresentação
Resistência - Apresentação
Combate - Apresentação
Citation: OLIVEIRA JÚNIOR, Wenceslao Machado; PIOLLI, Evaldo. Apresentação. ETD - Educação Temática Digital , Campinas, SP, v.19, n. 4, p. 582-584, out./dez. 2017. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8650438. Acesso: 2021-07-26
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8650438
metadata.dc.subject.classification: Nível técnico
Appears in Collections:ETD – Educação Temática Digital

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.