Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/2431
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: PAIM, Robson Olivino
MARTINS, Rosa Elisabete Militz Wypyczynski
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0002-8079-5813
https://orcid.org/0000-0002-2875-2883
metadata.dc.terms.title: Revista Internacional de Educação Superior
metadata.dc.terms.source: Campinas, SP
4
3
set./dez.
metadata.dc.format.medium: 1–21
Issue Date: 2018
ISSN: 2446-9424
metadata.dc.language: en
pt
Abstract: This text focuses on the teaching of/to learning process in two subprojects of the Institutional Programme for Teaching Initiation (Pibid) of brazilian government, developed by majors in Geography from two public higher education institutions in southern region of Brazil. It analyzes speeches of 21 scholarship students from these subprojects (between a universe of 27) and analyzes them from the approaches taken by the studies of teaching process knowledge, grouping their statements into maps of content according to discursive similarity. The analytical process from this work presents, argues and concludes that as one of the faces of Pibid allows to create and disseminate learning and knowledge about teaching process in four important dimensions: (1) school context; (2) labour of the teacher; (3) school and student; (4) the profession and professional development of teachers.

El texto se há focado en los aprendizajes de la docencia constituidos en el marco de dos subproyectos del Programa Institucional de Iniciación a la Docencia (Pibid) del govierno brasileño, desarrollados por licenciaturas en Geografía de dos instituciones públicas de enseñanza superior del sur de Brasil. Toma discursos de 21 becarios de estos subproyectos (entre un universo de 27) y los analiza a partir de los enfoques adoptados por los estudios del conocimiento del proceso de enseñanza, agrupando sus enunciados en mapas de contenido según su similitud discursiva presentada.Este proceso de análisis se argumenta y concluye que mientras un lado de la formación del profesorado PIBID permite construir y movilizar el aprendizaje y el conocimiento sobre la enseñanza en cuatro dimensiones: (1) la realidad escolar; (2) el trabajo docente; (3)escuela y alumno; (4)la profesión y el desarrollo profesional de los profesores.

O texto toma como foco as aprendizagens da/para a docência constituídas no âmbito de dois subprojetos do Programa Institucional de Iniciação à Docência (Pibid), desenvolvidos por licenciaturas em Geografia de duas instituições públicas de ensino superior localizadas no sul do Brasil. Toma os discursos de 21 estudantes bolsistas dos referidos subprojetos (num universo de 27) e os analisa a partir dos enfoques tomados pelos estudos dos saberes da docência, agrupando seus enunciados em mapas de conteúdo de acordo com a similitude discursiva que apresentam. Deste processo analítico, apresenta, argumenta e conclui que enquanto uma das faces da Política Nacional de Formação de Professores para a Educação Básica, o Pibid permite construir e mobilizar aprendizagens e saberes sobre a docência em quatro dimensões: (1) do contexto escolar; (2) do trabalho docente; (3) da escola e do aluno e; (4) da profissão e do desenvolvimento profissional de professores.
Keywords: Initial teacher training. Introduction to teaching process. Pibid. Teaching Learning process
Formación inicialde profesores. Iniciación a la docencia. PIBID. Aprendizaje de la docencia.
Formação Inicial de Professores. Iniciação à docência. Pibid. Aprendizagem da Docência.
Citation: PAIM, Robson Olivino; MARTINS, Rosa Elisabete Militz Wypyczynski. . Revista Internacional de Educação Superior , Campinas, SP, v.4, n. 3, p. 1–21, set./dez. 2018. https://doi.org/10.20396/riesup.v4i3.8652045. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8652045. Acesso: 2021-07-22
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.20396/riesup.v4i3.8652045
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8652045
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:Revista Internacional de Educação Superior (RIESup)

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.