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metadata.dc.type: Dossiê
metadata.dc.creator: TREVISOL, Marcio Giusti
FÁVERO, Altair Alberto
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0001-6127-1750
https://orcid.org/0000-0002-9187-7283
Title: As diversas faces da internacionalização
metadata.dc.terms.title: Revista Internacional de Educação Superior
metadata.dc.terms.source: Campinas, SP
5
1
metadata.dc.format.medium: 1–22
Issue Date: 2019
ISSN: 2446-9424
metadata.dc.language: en
pt
Abstract: The article reflects the internationalization of higher education as a major concern of universities and certain policies of international organizations (OECD, World Bank, Unesco) and national agencies (Capes, CNPq). Inaddition to presupposing interculturality, the integration of research and knowledge, solidarity among peoples, is also characterized as a space for debates and clashes between actors in the field itself and in the intercession of the social fields involved. In these areas of dispute there are speeches that reveal the different faces of internationalization. The objective is to analyze the sense of internationalization contained in the documents of two community universities in Southern Brazil. The research is characterized as bibliographical, documentary, analytical and comparative cut. The research universe is two community universities in the South of Brazil that are analyzed and compared from their documents, above all, the Institutional Development Plan (IDP) and the Institutional Internationalization Plan. In both universities, it is evident the understanding that internationalization is the way to consolidate research, teaching and extension with a view to competitiveness, productivism and the logic of global employability. However, both institutional policies of internationalization are recent and obey legal norms not being clear the objectives and interests of internationalization to strengthen the mission of these universities. It is important to highlight that only one university already has the Institutional Internationalization Plan.

El artículo refleja la internacionalización de la educación superior como una de las grandes preocupaciones de las universidades y de ciertas políticas de organismos internacionales (OCDE, Banco Mundial, Unesco) y agencias nacionales (Capes, CNPq). Además de presumir la interculturalidad, la integración de las investigaciones y de los conocimientos, la solidaridad entre los pueblos, también se caracteriza como un espacio de debates y embates entre actores del propio campoy en la intercesión de los campos sociales involucrados. En estos campos de disputa surgen discursos que revelan las diversas caras de la internacionalización. El objetivo es analizar el sentido de internacionalización contenido en los documentos de dos universidades comunitarias del Sur de Brasil. La investigación se caracteriza como bibliográfica, documental, de corte analítico y comparada. El universo de la investigación es dos universidades comunitarias del Sur de Brasil que son analizadas y comparadasa partir de sus documentos, sobre todo, del Plan de Desarrollo Institucional (PDI) y del Plan Institucional de Internacionalización. En ambas Universidades, queda evidenciado el entendimiento que la internacionalización es el camino para la consolidación de la investigación, de la enseñanza y de la extensión con vistas a la competitividad y al productivismo global. Sin embargo, en ambas políticas institucionales de internacionalización son recientes y obedecen a normatividades legales, no estando claro losobjetivos e intereses de la internacionalización para el fortalecimiento de la misión de esas universidades. Es importante destacar que solo una universidad ya cuenta con el Plan Institucional de Internacionalización.

O artigo reflete a internacionalização da educação superior como uma das grandes preocupações das universidades e de certas políticas de organismos internacionais (OCDE, Banco Mundial, Unesco) e agências nacionais (Capes, CNPq). Para além de pressupor a interculturalidade, a integração das pesquisas e dos conhecimentos, a solidariedade entre os povos, também se caracteriza como sendo um espaço de debates e embates entre atores do próprio campo e na intercessão dos campos sociais envolvidos. Nesses campos de disputa surgem discursos que revelam as diversas faces da internacionalização. O objetivo é analisar o sentido de internacionalização contido nos documentos de duas universidades comunitárias do Sul do Brasil. A pesquisa caracteriza-se como bibliográfica, documental, de corte analítico e comparada. O universo da pesquisa é duas universidades comunitárias do Sul do Brasil que são analisadas e comparadas a partir dos seus documentos, sobretudo, do Plano de Desenvolvimento Institucional (PDI) e do Plano Institucional de Internacionalização. Em ambas as Universidades, fica evidenciado o entendimento que a internacionalização é o caminho para a consolidação da pesquisa, do ensino e da extensão com vistas à competividade e ao produtivismo global. Porém, em ambas as políticas institucionais de internacionalização são recentes e obedecem a normatividadeslegais, não estando claros os objetivos e interesses da internacionalização para o fortalecimento da missão dessas universidades. Ainda importante destacar que apenas uma universidade já conta com o Plano Institucional de Internacionalização.
Keywords: Internationalization. Community college. Myths. Truths
Internacionalización.Universidad de la comunidad. Mitos. Verdades
Internacionalização. Universidade comunitária. Mitos. Verdades.
Citation: TREVISOL, Marcio Giusti; FÁVERO, Altair Alberto. As diversas faces da internacionalização. Revista Internacional de Educação Superior , Campinas, SP, v.5, n. 1, p. 1–22. 2019. https://doi.org/10.20396/riesup.v5i0.8653894. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8653894. Acesso: 2021-07-22
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.20396/riesup.v5i0.8653894
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8653894
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
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