Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/2323
metadata.dc.type: Artigos
metadata.dc.creator: LUZ, Samoara Viacelli da
MOREIRA, Herivelto
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0002-9280-6380
https://orcid.org/0000-0002-2687-5089
Title: A aquisição de habilidades didático-pedagógicas de professores do ensino superior
metadata.dc.terms.title: Revista Internacional de Educação Superior
metadata.dc.terms.source: Campinas, SP
6
metadata.dc.format.medium: e020029
Issue Date: 2020
ISSN: 2446-9424
metadata.dc.language: en
es
pt
Abstract: The objective of this article was to identify the activities that contribute most to the acquisition of didactic-pedagogical skills of teachers of undergraduate courses in Civil Engineering, Computing, Electrical, Electronics and Mechanics on three campus of a public university in southern Brazil. The research methodology used was the mixed sequential explanatory design, in which quantitative data were collected and, subsequently, to deepen these results, interviews were conducted with teachers. The main results show that the experience acquired in the day-to-day consists of the main source of contribution to the acquisition of didactic-pedagogical skills, despite the Brazilian legislation predicting that the preparation for teaching in higher education takes effect in graduate courses.

El objetivo de este trabajo fue identificar las actividades que más contribuyeron a la adquisición de habilidades didáctico-pedagógicas de los docentes de los cursos de pregrado en Ingeniería Civil, Computación, Electricidad, Electrónica y Mecánica en tres campus de una universidad pública en el sur de Brasil. La metodología de investigación utilizada fue el diseño mixto secuencial explicativo, en el que se recopilaron datos cuantitativos y luego, para profundizar estos resultados, se realizaron entrevistas con los docentes. Los principales resultados muestran que la experiencia cotidiana fue la principal fuente de contribución a la adquisición de habilidades didáctico-pedagógicas, aunque la legislación brasileña establece que la preparación para la enseñanza en la educación superior es efectiva en los cursos Stricto Sensu.

O objetivo deste artigo foi identificar as atividades que mais contribuem para a aquisição de habilidades didático-pedagógicas de professores dos cursos de graduação em Engenharia Civil, de Computação, Elétrica, Eletrônica e Mecânica em três campi de uma universidade pública do sul do Brasil. A metodologia de pesquisa utilizada foi o delineamento misto sequencial explanatório, no qual foram coletados dados quantitativos e, em seguida, para o aprofundamento destes resultados, foram realizadas entrevistas com professores. Os principais resultados mostram que a experiência adquirida no dia a dia consiste na principal fonte de contribuição para a aquisição de habilidades didático-pedagógicas, apesar de a legislação brasileira prever que a preparação para a docência no ensino superior se efetive em cursos Stricto Sensu.
Keywords: Higher education
Teacher training
University professor.
Enseñanza superior
Formación de profesores
Profesor universitario.
Ensino superior
Formação de professores
Professor universitário.
Citation: LUZ, Samoara Viacelli da; MOREIRA, Herivelto. A aquisição de habilidades didático-pedagógicas de professores do ensino superior. Revista Internacional de Educação Superior , Campinas, SP, v.6, p. e020029. 2020. https://doi.org/10.20396/riesup.v6i0.8655869. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8655869. Acesso: 2021-07-22
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.20396/riesup.v6i0.8655869
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8655869
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:Revista Internacional de Educação Superior (RIESup)

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.