Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/2316
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCARNUT, Leonardo-
dc.creatorOLIVEIRA, Raquel Aparecida de-
dc.date.accessioned2021-07-22T19:36:55Z-
dc.date.available2021-07-22T19:36:55Z-
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationCARNUT, Leonardo; OLIVEIRA, Raquel Aparecida de. Educação política nas bases de dados na área da saúde : uma revisão integrativa. Revista Internacional de Educação Superior , Campinas, SP, v.6, p. e020042. 2020. https://doi.org/10.20396/riesup.v6i0.8656296. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8656296. Acesso: 2021-07-22-
dc.identifier.issn2446-9424-
dc.identifier.urihttp://stela.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/2316-
dc.description.abstractSince the 2016 coup d'état in Brazil, the discussion on political education has returned to the educational scene very strongly, especially in the health field with the acceleration of the deconstruction of the SUS (Unified Health System).The aim of this study is to review the worldwide scientific literature indexed in health databases on the concept of political education.This was a theoretical integrative review, guided by the capture of the concept of political education and the theoretical-educational elements that supported this concept in these studies. It was worked with Bireme and PubMED portals and the Web of Science and SCOPUS databases. Most of the included articles (17) were indexed in Bireme (65.4%) and 61.5% (16) presented the concept of 'political education'. Mostly, the conception of political education in health is associated with the idea of citizenship and contradictorily it works with the critical perspectives of education. Finally, the concepts of political education were considered qualitatively reduced, but this review helps to draw paths in the order of a more critical thought about political education considering health as a social right in a capitalist society.en_US
dc.description.abstractDesde el golpe de Estado de 2016 en Brasil, la discusión sobre educación política ha vuelto a la escena educativa con mucha fuerza, especialmente en el campo de la salud con la aceleración del desmantelamiento del SUS (Sistema Único de Salud). Este estudio tuvo el intento de revisar la literatura científica mundial indexada en bases de datos de salud sobre el concepto de educación política. Esta fue una revisión teórica integradora, guiada por la captura del concepto de educación política y los elementos teórico-educativos que apoyaron este concepto. Se utilizó los portales Bireme y PubMED además de las bases de datos Web of Science y SCOPUS. La mayoría de los artículos incluidos (17) se indexaron en Bireme (65,4%) y el 61,5% (16) presentó el concepto de “educación política”. En su mayoría, la concepción de la educación política en salud está asociada a la idea de ciudadanía y trabaja de manera contradictoria con las perspectivas críticas de la educación. Finalmente, los conceptos de educación política se consideraron reducidos cualitativamente, pero esta revisión ayuda a trazar caminos en el orden de un pensamiento más crítico sobre la educación política, considerando la salud como un derecho social en una sociedad capitalista.es_ES
dc.description.abstractDesde o golpe de Estado de 2016 no Brasil, a discussão sobre a educação política retornou à cena educacional com muita força, especialmente no âmbito da saúde com a aceleração do desmonte do SUS (Sistema Único de Saúde). Revisar a literatura científica mundial indexada em bases de dados na área da saúde sobre o conceito de educação política. Tratou-se de uma revisão integrativa teórica, orientada pela captura do conceito de educação política e dos elementos teóricos-educacionais que embasaram esse conceito. Trabalhou-se como os portais Bireme e PubMED e as bases de dados Web of Science e SCOPUS. A maior parte dos artigos incluídos (17) se encontrou indexados na Bireme (65,4%) e 61,5% (16) apresentaram o conceito de ‘educação política’. Majoritariamente, a concepção de educação política na saúde está associada à ideia de cidadania e contraditoriamente trabalha com as perspectivas críticas da educação. Por fim, os conceitos de educação política foram considerados reduzidos em termos qualitativos, mas esta revisão ajuda a traçar caminhos na ordem de um pensamento mais crítico sobre a educação política considerando a saúde como um direito social em uma sociedade capitalista.pt_BR
dc.format.mediume020042-
dc.languageenen_US
dc.languageeses_ES
dc.languageptpt_BR
dc.subjectPoliticsen_US
dc.subjectTeachingen_US
dc.subjectUnified health sistemen_US
dc.subjectReviewen_US
dc.subjectPolíticaes_ES
dc.subjectEnseñanzaes_ES
dc.subjectSistema único saludes_ES
dc.subjectRevisiónes_ES
dc.subjectPolíticapt_BR
dc.subjectEnsinopt_BR
dc.subjectSistema único de saúdept_BR
dc.subjectRevisãopt_BR
dc.subject.classificationNível teórico-
dc.titleEducação política nas bases de dados na área da saúde : uma revisão integrativa.-
dc.typePesquisas-
dc.terms.sourceCampinas, SP-
dc.terms.source6-
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.20396/riesup.v6i0.8656296-
dc.creator.orcidhttp://orcid.org/0000-0001-6415-6977-
dc.creator.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0723-1947-
dc.identifier.urlhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8656296-
dc.terms.titleRevista Internacional de Educação Superior-
Appears in Collections:Revista Internacional de Educação Superior (RIESup)

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.