Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/2249
metadata.dc.type: Artigos
metadata.dc.creator: ARAÚJO. Raul
BELIAN, Rosalie
metadata.dc.creator.orcid: http://orcid.org/0000-0002-1318-3534
http://orcid.org/0000-0002-3978-4936
Title: Concepções de professores universitários sobre inovação pedagógica
metadata.dc.terms.title: Revista Internacional de Educação Superior
metadata.dc.terms.source: Campinas, SP
4
2
mai./ago.
metadata.dc.format.medium: 387-400
Issue Date: 2018
ISSN: 2446-9424
metadata.dc.language: en
es
pt
Abstract: This paper presents the results of a research that aimed to understand the teachers views about innovative pedagogical practices in a Higher Education Institution. Its research question was ‘What do Teachers understand by Innovative Pedagogical Practices in Higher Education?’ We have used a descriptive study, with a qualitative approach, with 206 teachers of the Federal University of Pernambuco. Data was analysed with the Collective Subject Analysis Discourse technique. We have observed that in this institution there is a path to pedagogical innovation in higher education that needs to be strengthened and discussed by all that participate in the teaching-learning processes, so that there can be continuity and permanent innovation

Este trabajo presenta los resultados de una pesquisa que tenía el objetivo de comprender las concepciones de docentes con respecto a prácticas pedagógicas innovadoras en una institución de enseñanza superior, tuvo como cuestión norteadora: o que los docentes comprenden por prácticas pedagógicas innovadoras en enseñanza superior? Se empleó un estudio descriptivo, con abordaje cualitativo, realizada con 206 docentes de la “Universidade Federal de Pernambuco”. El análisis de los datos se ha basado en técnica de “Discurso del Sujeto Colectivo”. Lo que se observó fue que en la institución existe un camino que ya está marcado para la innovación pedagógica en la enseñanza superior, que necesita ser fortalecido y siempre discutido, por todos los que participan en el proceso de enseñanza y aprendizaje, creyendo en la continuidad e innovación permanente.

Este trabalho apresenta resultados de uma pesquisa que objetivou compreender as concepções de docentes sobre práticas pedagógicas inovadoras em uma instituição de ensino superior, tendo como questão norteadora: o que os docentes compreendem por prática pedagógica inovadora no ensino superior? Empregou-se um estudo descritivo, com abordagem qualitativa, realizada com 206 docentes da Universidade Federal de Pernambuco. A análise dos dados baseou-se na técnica do Discurso do Sujeito Coletivo. Observou-se que nesta instituição há um caminho traçado para inovação pedagógica no ensino superior, que precisa ser fortalecido e sempre discutido, por todos os que participam do processo de ensino e aprendizagem, acreditando na continuidade e na permanente inovação.
Keywords: Higher education
Methods didactic pedagogics
Pedagogical practice
Enseñanza superior
Métodos didáctico-pedagógicos
Práctica pedagógica
Ensino superior
Métodos didático-pedagógicos
Prática pedagógica
Citation: ARAÚJO. Raul; BELIAN, Rosalie. Concepções de professores universitários sobre inovação pedagógica. Revista Internacional de Educação Superior , Campinas, SP, v.4, n. 2, p. 387-400, mai./ago. 2018. https://doi.org/10.20396/riesup.v4i2.8651698. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8651698. Acesso: 2021-07-22
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.20396/riesup.v4i2.8651698
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8651698
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:Revista Internacional de Educação Superior (RIESup)

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.