Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/2193
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: BONFIM, Patrícia Vieira
OSTETTO, Luciana Esmeralda
metadata.dc.creator.orcid: http://orcid.org/0000-0002-6989-7034
https://orcid.org/0000-0002-1948-5090
Title: Na gestualidade de professoras e bebês, o corpo fala de relações
metadata.dc.terms.title: Educação & Formação
metadata.dc.terms.source: Fortaleza
5
2
maio/ago.
Issue Date: 2020
ISSN: 2448-3583
metadata.dc.language: pt
Abstract: The body is materiality, a living, pulsating substance that mediates human relations and, in this work, occupies the center of the discussion. When searching for the woven bodily relationships between preschool teachers and babies, in an ongoing doctorate research, the data were generated through observations in a public nursery in the country side of Minas Gerais. Observations produced photographic sequences, focusing on moments of body contact between adults and babies, throughout the educational routine. Subsequently, some sequences were appreciated and discussed in meetings with the teachers participating in the research. Some of the results showed typologies of approximate relational movements identified in gestures drawn between infants and adults. The images collected also reveal the need for more time and outdoor spaces to enhance experiences of expanded bodies that look at themselves and the other, in dialogue, producing meanings with nature.

El cuerpo es la materialidad, una sustancia viva y pulsante que media las relaciones humanas y, en este trabajo, ocupa el centro de la discusión. Al buscar las relaciones corporales entre los maestros de preescolar y los bebés, en una investigación doctoral en curso, los datos se generaron a través de observaciones en una guardería pública en Minas Gerais. En las observaciones, se produjeron secuencias fotográficas, centrándose en los momentos de contacto corporal entre adultos y bebés, a lo largo de la vida educativa diaria. Posteriormente, algunas secuencias fueron apreciadas y discutidas en reuniones con los maestros que participaron en la investigación. Algunos de los resultados mostraron tipologías de movimientos relacionales aproximados identificados en gestos dibujados entre bebés y adultos. Las imágenes recopiladas también revelan la necesidad de más tiempo y espacios al aire libre para mejorar las experiencias de cuerpos expandidos que se miran a sí mismos y al otro, en diálogo, produciendo significados con la naturaleza.

O corpo é materialidade, substância viva, pulsante, mediadora das relações humanas e, neste trabalho, ocupa o centro da discussão. Ao buscar pelas relações corporais tecidas entre professoras de Educação Infantil e bebês, em uma pesquisa de doutorado em andamento, os dados foram gerados por meio de observações em uma creche pública do interior mineiro. Nas observações, produziram-se sequências fotográficas, focando momentos de contato corporal entre adultos e bebês, ao longo do cotidiano educativo. Posteriormente, algumas sequências foram apreciadas e discutidas em encontros com as professoras participantes da pesquisa. Alguns dos resultados evidenciaram tipologias de movimentos relacionais aproximados, identificados nos gestos desenhados entre bebês e adultos. As imagens recolhidas revelam também a necessidade de mais tempos e de espaços ao ar livre para potencializar experiências de corpos expandidos, que olham para Si e para o Outro, dialogando, produzindo sentidos com a/na natureza.
Keywords: Body
Child education
Nursery
Adult-baby relationship
Corpo
Educação Infantil
Creche
Relação adulto-bebê
Corpo
Educação Infantil
Creche
Relação adulto-bebê
Citation: BONFIM, Patrícia Vieira; OSTETTO, Luciana Esmeralda. Na gestualidade de professoras e bebês, o corpo fala de relações. Educação & Formação , Fortaleza, v.5, n. 2, maio/ago. 2020. https://doi.org/10.25053/redufor.v5i14mai/ago.1647. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1647. Acesso: 2021-07-22
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.25053/redufor.v5i14mai/ago.1647
metadata.dc.identifier.url: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1647
metadata.dc.subject.classification: Nível epistemológico
Appears in Collections:Educação & Formação

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.