Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/2176
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: SILVA, Kíssila Ferreira Magro da
CORRÊA, Carla Patrícia Quintanilha
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0002-2766-8890
http://orcid.org/0000-0001-9934-8151
Title: Atratividade docente entre os ingressantes no curso de pedagogia
metadata.dc.terms.title: Educação & Formação
metadata.dc.terms.source: Fortaleza
5
1
jan./abr.
metadata.dc.format.medium: 59-78
Issue Date: 2020
ISSN: 2448-3583
metadata.dc.language: pt
Abstract: This article discusses the attractiveness of teachers among newcomers to the Pedagogy Course. The objective was to know the motivation for students to enter the first period of the course, since the teaching profession seems to be undervalued. The article describes and analyzes the current context of teaching, highlights the issue of teacher appreciation and career attractiveness. It also brings the results of field research conducted with the 65 students of the 1st period of the Pedagogy Course, from a state institution, in a city of Rio de Janeiro / Brazil, who answered a questionnaire in the 2nd semester of 2018. Research indicates that the Pedagogy Course was not the first college option for most students, who chose it for a variety of reasons. The most cited were: enjoying working with children and the opportunity to complete their studies.

Este artículo discute el atractivo de los docentes entre los recién llegados al Curso de Pedagogía. El objetivo era conocer la motivación para que los estudiantes ingresen al primer período del curso, ya que la profesión docente parece estar infravalorada. El artículo describe y analiza el contexto actual de la enseñanza, destaca el tema de la apreciación del maestro y el atractivo profesional. También trae los resultados de la investigación de campo realizada con los 65 estudiantes del primer período del Curso de Pedagogía, de una institución estatal, en una ciudad de Río de Janeiro/Brasil, que respondieron un cuestionario en el segundo semestre de 2018. La investigación indica que el Curso de Pedagogía no fue la primera opción universitaria para la mayoría de los estudiantes, que lo eligieron por una variedad de razones. Los más citados fueron: disfrutar trabajando con niños y la oportunidad de completar sus estudios.

O presente artigo discute a atratividade docente entre os ingressantes no Curso de Pedagogia. O objetivo foi conhecer a motivação para o ingresso dos alunos no primeiro período do curso, uma vez que a profissão docente parece estar desvalorizada. O artigo descreve e analisa o contexto atual da docência, destaca a questão da valorização docente e da atratividade da carreira. Traz ainda os resultados de pesquisa de campo realizada com os 65 alunos do 1º período do Curso de Pedagogia, de uma instituição estadual, em um município do estado do Rio de Janeiro/Brasil, que responderam a um questionário no 2° semestre de 2018. A pesquisa indica que o Curso de Pedagogia não era a primeira opção de curso superior da maior parte dos alunos, que o escolheram por diversos motivos. Os mais citados foram: gostar de trabalhar com crianças e a oportunidade de concluir os estudos.
Keywords: Teaching
Teacher appreciation
Teaching attractiveness
Atratividade docente
Valorização docente
Docência
Atratividade docente
Valorização docente
Docência
Citation: SILVA, Kíssila Ferreira Magro da; CORRÊA, Carla Patrícia Quintanilha. Atratividade docente entre os ingressantes no curso de pedagogia. Educação & Formação , Fortaleza, v.5, n. 1, p. 59-78, jan./abr. 2020. https://doi.org/10.25053/redufor.v5i13.1468. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1468. Acesso: 2021-07-22
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.25053/redufor.v5i13.1468
metadata.dc.identifier.url: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1468
metadata.dc.subject.classification: Nível epistemológico
Appears in Collections:Educação & Formação

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.