Please use this identifier to cite or link to this item:
http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/2172
metadata.dc.type: | Artigo |
metadata.dc.creator: | COSTA, Karina Elisa da ANDRADE, Antônio dos Santos |
Title: | Contribuições do grupo sóciodramático para o desenvolvimento de habilidades de relacionamento social em alunos da 4ª série do ensino fundamental |
metadata.dc.terms.title: | Temas em Educação e Saúde |
metadata.dc.terms.source: | Araraquara 4 |
metadata.dc.format.medium: | 75-95 |
Issue Date: | 2004 |
ISSN: | 2526-3471 |
metadata.dc.language: | pt |
Abstract: | This work search for to verify the contribution of the sociodramatic group for the development of social abilities in students of the 4th série of the elementary school. The group had eight students of a public school and, at the end, the teacher of the students was interviewed. The analysis of the data showed that the group process had three stages: of facilitation of the group context; of development of the spontaneity and of the creativity in the interpersonal relationships; of closing of the group process. It possible conclued that the games allowed the revision of the rules of social conviviality. Este trabajo buscó verificar la contribución del grupo sociodramático al desarrollo de habilidades sociales en estudiantes de 4º de primaria. En el grupo participaron ocho alumnos (cuatro niños y cuatro niñas) de una escuela pública y, al final, se realizaron entrevistas con sus profesores. El análisis de datos mostró que el proceso grupal pasó por tres etapas: facilitación del contexto grupal; desarrollo de la espontaneidad y creatividad en las relaciones interpersonales; de "cerrar" y cerrar el proceso de grupo. Se concluyó que los juegos permitieron la revisión de las reglas de interacción social. Este trabalho buscou verificar a contribuição do grupo sóciodramático para o desenvolvimento de habilidades sociais em alunos da 4a série do ensino fundamental. Participaram do grupo oito alunos (quatro garotos e quatro garotas) de uma escola pública e, ao final, realizaram-se entrevistas com suas professoras. A análise dos dados mostrou que o processo grupai passou por três etapas: de facilitação do contexto grupai; de desenvolvimento da espontaneidade e da criatividade nas relações interpessoais; de "fechamento" e encerramento do processo grupai. Concluiu-se que as brincadeiras permitiram a revisão das regras de convívio social. |
Keywords: | Group of students Elementary school Educational sociodrama Grupo de estudiantes Escuela primaria Sociodrama educativo Grupo de alunos Ensino fundamental Sociodrama educacional |
Citation: | COSTA, Karina Elisa da; ANDRADE, Antônio dos Santos. Contribuições do grupo sóciodramático para o desenvolvimento de habilidades de relacionamento social em alunos da 4ª série do ensino fundamental. Temas em Educação e Saúde , Araraquara, v.4, p. 75-95. 2004. https://doi.org/10.26673/tes.v4i0.9913. Disponível em: http://seer.fclar.unesp.br/tes/article/view/9913/6555. Acesso: 2021-07-14 |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.26673/tes.v4i0.9913 |
metadata.dc.identifier.url: | http://seer.fclar.unesp.br/tes/article/view/9913/6555 |
metadata.dc.subject.classification: | Nível técnico |
Appears in Collections: | Temas em Educação e Saúde |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.