Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/2118
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: RIBEIRO, Jose Jailton
Title: Formação e profissionalização docente: uma perspectiva de mudança
metadata.dc.terms.title: Temas em Educação e Saúde
metadata.dc.terms.source: Araraquara
13
2
jul./dez.
metadata.dc.format.medium: 242-259
Issue Date: 2017
ISSN: 2526-3471
metadata.dc.language: pt
Abstract: The present article has the objective to identify and analyze some peculiarities about the training and professionalization their teaching practices. We also intend to investigate the issue of assumptions continuing education in Brazil, despite making an explanation of the practices already used in earlier times to present and elucidate the importance in having a continuing education for teachers. Identify the profile that was previously legacy to professional education as a priestly service, imposed by the Church, analyze the current model of teaching in their training process, connected mainly with new teaching practices and guidelines. Substantiate the historical process of professionalization of teaching, we tried to sketch an ideal teacher profile, the later decades with various social changes.

Este artículo tiene como objetivo identificar y analizar algunas peculiaridades en cuanto a la formación y profesionalización de sus prácticas docentes. También pretendemos investigar supuestos sobre la cuestión de la educación continua en Brasil, hacer una explicación a pesar de las prácticas ya utilizadas en épocas anteriores con las actuales y dilucidar la importancia de tener una formación continua para los docentes. Identificar el perfil que previamente le fue legado al profesional de la educación como servicio sacerdotal, impuesto por la Iglesia, analizar el modelo actual del docente en el proceso de su formación, principalmente interconectado con las nuevas prácticas y lineamientos pedagógicos que subyacen al proceso histórico de Con la profesionalización del docente, se intentó esbozar un perfil docente ideal, luego de décadas de varios cambios sociales.

O presente artigo tem como escopo identificar e analisar algumas peculiaridades a respeito da formação e profissionalização de suas práticas docentes. Pretendemos também investigar pressupostos a questão da formação continuada no Brasil, fazer uma explanação a despeito das práticas já utilizadas em épocas anteriores com as atuais e elucidar a importância em se ter uma formação continuada para os docentes. Identificar o perfil que anteriormente era legado ao profissional da educação como um serviço sacerdotal, imposto pela Igreja, analisar o modelo atual de docente no processo de sua formação, interligado principalmente com as novas práticas e diretrizes pedagógicas fundamentando o processo histórico da profissionalização do docente, procurou-se esboçar um perfil ideal de professor, posteriormente a décadas com diversas mudanças sociais ocorridas.
Keywords: Teacher training
Training center
Theoretical and practical training articulated in initial
Continuing education
Formación del profesorado
Centro de formación
Formación teórico-práctica articulada en formación inicial
Formación continua
Formação docente
Centro de formação
Formação teórico-prática articulada na formação inicial
Educação continuada
Citation: RIBEIRO, Jose Jailton. Formação e profissionalização docente: uma perspectiva de mudança. Temas em Educação e Saúde , Araraquara, v.13, n. 2, p. 242-259, jul./dez. 2017. https://doi.org/10.26673/rtes.v13.n2.jul-dez.2017.9600. Disponível em: http://seer.fclar.unesp.br/tes/article/view/9600/6901. Acesso: 2021-07-14
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.26673/rtes.v13.n2.jul-dez.2017.9600
metadata.dc.identifier.url: http://seer.fclar.unesp.br/tes/article/view/9600/6901
metadata.dc.subject.classification: Nível técnico
Appears in Collections:Temas em Educação e Saúde

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.