Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/1894
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: LIMA, Glaura Teixeira Nogueira
Title: Do vivido ao construído: alguns referenciais do patrimônio cultural de Araxá
metadata.dc.terms.title: Evidência: olhares e pesquisa em saberes educacionais
metadata.dc.terms.source: Araxá
4
4
maio
metadata.dc.format.medium: 243-253
Issue Date: 2008
ISSN: 1808-2327
metadata.dc.language: pt
Abstract: This study is about some considerations born during my elaboration of doctor thesis defended at he Pontificia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), in 2007, financed by CNPq, whose motivation was to analysis the form haw Araxá while a health-resort city and the intense space, social and cultural relations present in it. The aim of this discussion now is about the urban organization, more specifically its interface with its nature with the constructed support materials and with the identity study formations. In order to realize this, I take three important places as the center of investigation: Barreiro, the old Governador Valadares Square and also the Coronel Adolpho Square, since its conception in the decade of 1910 until the recent demolition of Mercado Municipal. This route can illuminate some attempts of creation and recreation of the city, revealed in the symbolic and in the practical ways of representation, in temporalities end in materiality of constructions, as in its cultural patrimony

Este artículo aborda algunas reflexiones nacidas durante la elaboración de la tesis doctoral defendida por mí en la Pontificia Universidad Católica de São Paulo (PUC-SP), en 2007, con financiamiento del CNPq, cuyo lema proponía analizar cómo la materialización de Araxá como una ciudad balneario y las intensas relaciones espaciales, sociales y culturales presentes en ella. El propósito de la discusión ahora es la organización de lo urbano, más específicamente su interfaz con la naturaleza, con los soportes materiales construidos y con la formación de identidades. Para ello, adopto tres referencias como eje de investigación: Barreiro, la antigua Praça Governador Valadares y Praça Coronel Adolpho, desde su concepción en la década de 1910 hasta el reciente derribo del mercado municipal.Recrear la ciudad, revelada en representaciones, prácticas, temporalidades y materialidad construida, es decir, en su patrimonio cultural.

Este artigo trata de algumas reflexões nascidas durante a elaboração da tese de doutorado por mim defendida na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), em 2007, com financiamento do CNPq, cujo mote propôs analisar a forma como se deu a materialização de Araxá enquanto cidade-balneário e as intensas relações espaciais, sociais e culturais nela presentes. O propósito da discussão agora é a organização do urbano, mais especificamente sua interface com a natureza, com os suportes materiais construídos e com a formação de identidades. Para tal, adoto como eixo de investigação três referenciais - o Barreiro, a antiga Praça Governador Valadares e a Praça Coronel Adolpho, desde a sua concepção na década de 1910 até a recente demolição do mercado municipal.Esse percurso vem iluminar algumas tentativas de criar e recriar a cidade, reveladas nas representações, nas práticas, nas temporalidades e na materialidade construída, isto é, no seu patrimônio cultural.
Keywords: Nature
Urbanism
Identity
Cultural patrimony
Naturaleza
Urbanismo
Identidad
Patrimonio cultural
Natureza
Urbanismo
Identidade
Patrimônio cultural
Citation: LIMA, Glaura Teixeira Nogueira. Do vivido ao construído: alguns referenciais do patrimônio cultural de Araxá. Evidência: olhares e pesquisa em saberes educacionais , Araxá, v.4, n. 4, p. 243-253, maio. 2008. Disponível em: http://uniaraxa.edu.br/ojs/index.php/evidencia/issue/view/19. Acesso: 2021-07-13
metadata.dc.identifier.url: http://uniaraxa.edu.br/ojs/index.php/evidencia/issue/view/19
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:Evidência: Olhares e Pesquisa em Saberes Educacionais

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.