Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/1861
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: PEREIRA, Eliana Alves
MARTINS, Jackeline Ribeiro
ALVES, Vilmar dos Santos Alves
DELGADO, Evaldo Inácio
Title: A contribuição de John Dewey para a educação
metadata.dc.terms.title: Revista Eletrônica de Educação
metadata.dc.terms.source: São Carlos
3
1
mai.
metadata.dc.format.medium: 154-161
Issue Date: 2009
ISSN: 1982-7199
metadata.dc.language: pt
Abstract: He is considered the greater North American theoretical of the twentieth century, John Dewey died in 1952, with ninety-two years, and he left immense distributed educational contributions in diverse scientific publications. With his theory of the New School, the author opposed to the traditional system of education, considering the model of teach-learning focused in the pupil as subject of the same one. The theory still foresees that learning must leave from the problematization of the previous knowledge of the pupil. He was an important activist and defender of the democracy, also he participated of movements in defense of the social causes.

Considerado el más grande teórico norteamericano del siglo XX, John Dewey murió en 1952 a la edad de noventa y dos años, dejando inmensas contribuciones educativas distribuidas en varias publicaciones científicas. Con la teoría de la Escola Nova, el autor se opuso al sistema educativo tradicional, proponiendo un modelo de enseñanza-aprendizaje centrado en el alumno como sujeto del mismo. La teoría también predice que el aprendizaje debe partir de la problematización de los conocimientos previos del alumno. Importante activista y defensor de la democracia, también participó en movimientos en defensa de causas sociales.

Considéré comme le plus grand théoricien nord-américain du XXe siècle, John Dewey est décédé en 1952 à l'âge de quatre-vingt-douze ans, laissant d'immenses contributions pédagogiques distribuées dans plusieurs publications scientifiques. Avec la théorie de l'Escola Nova, l'auteur s'est opposé au système éducatif traditionnel, en proposant un modèle d'enseignement-apprentissage centré sur l'étudiant comme sujet de celui-ci. La théorie prédit également que l'apprentissage devrait commencer à partir de la problématisation des connaissances antérieures de l'élève. Militant important et défenseur de la démocratie, il a également participé à des mouvements de défense de causes sociales.

Considerado o maior teórico norte-americano do século XX, John Dewey faleceu em 1952 aos noventa e dois anos, deixando imensas contribuições educacionais distribuídas em diversas publicações científicas. Com a teoria Escola Nova, o autor contrapôs ao sistema tradicional de educação, propondo o modelo de ensino-aprendizagem focado no aluno como sujeito da mesma. A teoria prevê ainda, que a aprendizagem deve partir da problematização dos conhecimentos prévios do aluno. Importante ativista e defensor da democracia, também participou de movimentos em defesa das causas sociais.
Keywords: Education
New school
Problematization
Educación
Nueva escuela
Problematización
Éducation
Nouvelle école
Problématisation
Educação
Escola nova
Problematização
Citation: PEREIRA, Eliana Alves; MARTINS, Jackeline Ribeiro; ALVES, Vilmar dos Santos Alves; DELGADO, Evaldo Inácio. A contribuição de John Dewey para a educação. Revista Eletrônica de Educação , São Carlos, v.3, n. 1, p. 154-161, mai. 2009. https://doi.org/10.14244/%251982719938. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/38. Acesso: 2021-07-07
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.14244/%251982719938
metadata.dc.identifier.url: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/38
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:Revista Eletrônica de Educação

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.