Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/1831
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: SANTOS, Vera Lucia Pontes dos
COSTA, Cleide Jane de Sá Araújo
metadata.dc.creator.orcid: http://orcid.org/0000-0003-4988-5826
https://orcid.org/0000-0002-2152-0465
Title: Docência, formação e inovação: percursos interconectados na configuração do conhecimento pedagógico na educação superior
metadata.dc.terms.title: ETD - Educação Temática Digital
metadata.dc.terms.source: Campinas, SP
20
1
jan./mar.
metadata.dc.format.medium: 210-233
Issue Date: 2018
ISSN: 1676-2592
metadata.dc.language: pt
Abstract: This work analyzes the impact of a professional updating course on the pedagogical action of university professors. The course represents an action of the professor training program of a public university in the Northeast of Brazil. The study aimed to know how did the continued formation of newly admitted teachers impact the pedagogical action in the classroom. The qualitative approach was the reference of this research, outlined by the case study focused on the investigation of the teaching work group of thirteen professors graduating from the course searching for evidence that would legitimize the application of knowledge and practices derived from said training experience. This work establishes an interface with theories that deal with teaching knowledge in higher education, formative processes for teacher professionalization and the formative potential of Virtual Learning Environments (VLE). In the analysis of the pedagogical practice of the professors’ group, the data evidenced the application of theoretical and methodological aspects configured as innovative teaching knowledge, signaling a growing reconfiguration of pedagogical action in higher education. Therefore, the study presents didactic-pedagogical aspects potentiated by the continued formation and incorporated in the teaching action of a group of university professors graduated.

En este artículo se analiza el impacto de un cursode desarrollo profesional para la acción pedagógica de los profesores universitarios.El curso es una acción del programa de formación de profesores en una universidad pública en el noreste. El estudio tiene el interés de saber: como la formación continua de los profesores universitarios de primer año impactó la acción pedagógica en el aula? Desde un enfoque cualitativo, esbozado por el estudio de caso, se centra en la investigación de la enseñanza de un grupo de trece profesores graduados del curso, en la búsqueda de pruebas para legitimar la aplicación de conocimientos y prácticas derivadas de dicha experiencia de formación. Establece una interfaz con las teorías que se ocupan de la enseñanza de los conocimientos en la educación superior, los procesos de formación de profesionalismo docente y el potencial educativo de los ambientes virtuales de aprendizaje (AVA). En el análisis de la práctica pedagógica del grupo de maestros, los datos mostraron la aplicación de los aspectos teóricos y metodológicos que se configuran como saberes docentes innovadores, lo que indica una reconfiguración creciente de la acción pedagógica en la educación superior. El estudio tiene, pues, aspectos didácticos y pedagógicos mejorados por la formación continua e incorporadas en la actividad deenseñanza de un grupo de profesores universitarios.

Este artigo analisa o impacto de um curso híbrido de atualização profissional à ação pedagógica de professores universitários. O curso representa uma ação do programa de formação docente de uma universidade pública do Nordeste. O estudo tem o interesse de saber: como a formação continuada de professores recém-ingressos impactou à ação pedagógica em sala de aula? Referencia-se na abordagem qualitativa, delineada pelo estudo de caso, com foco na investigação do trabalho docente de um grupo de treze professores, egressos do curso híbrido, na busca por indícios que legitimassem a aplicação de saberes e práticas derivados da referida experiência formativa. Estabelece-se interface com as teorias que abordam saberes da docência no ensino superior, processos formativos para a profissionalização docente e o potencial formativo dos ambientes virtuais de aprendizagem (AVA). Na análise da prática pedagógica do grupo de professores, os dados evidenciaram a aplicação de aspectos teórico-metodológicos que se configuram como saberes docentes inovadores, sinalizando uma crescente reconfiguração da ação pedagógica na educação superior. O estudo apresenta, portanto, aspectos didático-pedagógicos potencializados pela formação continuada e incorporados na ação docente de um grupo de professores universitários egressos.
Keywords: College education
Teaching
Continuing education
Pedagogical action
Educación universitaria
Enseñanza
Educación continua
Acción pedagógica
Educação superior
Docência
Formação continuada
Ação pedagógica
Citation: SANTOS, Vera Lucia Pontes dos; COSTA, Cleide Jane de Sá Araújo. Docência, formação e inovação: percursos interconectados na configuração do conhecimento pedagógico na educação superior. ETD - Educação Temática Digital , Campinas, SP, v.20, n. 1, p. 210-233, jan./mar. 2018. https://doi.org/10.20396/etd.v20i1.8649170. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8649170. Acesso: 2021-07-07
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.20396/etd.v20i1.8649170
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8649170
metadata.dc.subject.classification: Nível técnico
Appears in Collections:ETD – Educação Temática Digital

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.