Please use this identifier to cite or link to this item:
http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/1781
metadata.dc.type: | Artigo |
metadata.dc.creator: | SILVA, Messias Furtado TEIXEIRA, Odete Pacubi Baierl |
metadata.dc.creator.orcid: | https://orcid.org/0000-0001-6744-2055 https://orcid.org/0000-0001-7513-8336 |
Title: | Educação superior indígena: análise do discurso do indígena sobre o papel do professor não indígena na sua formação acadêmica |
metadata.dc.terms.title: | ETD - Educação Temática Digital |
metadata.dc.terms.source: | Campinas, SP 20 4 out./dez. |
metadata.dc.format.medium: | 1036-1058 |
Issue Date: | 2018 |
ISSN: | 1676-2592 |
metadata.dc.language: | pt |
Abstract: | groups (Gaviãoand Surui Aikewara) perceive the role of the non-indigenousteacher in their academic formation, aiming to understand how they see the teacher’s intervention, which was formed in another culture, with a different way of being and living, in their culture. We investigated, from a generating question, how the indigenous perceives the relation indigenous/non-indigenous in the formation of the indigenous teacher. The results show how much the indigenous values the interculturality based on respect and recognition of each people’s knowledge. En este articulo mobilizamos recursos de análisis del discurso para analisar cómo indígenas de dos pueblos (Gavião y Surui Aikewara) perciben el papel del profesor no indígena en su formación académica, buscando la comprensión de cómo estos ven la interverción del profesor, formado em otra cultura, con forma de ser y vivir diferente, en su cultura. Investigamos, a partir de una cuestión generadora, cómo el indígena percibe la relación indígena no indígena en la formación del profesor indígena. Los resutados evidencian cuanto el indígena valora la interculturalidad pautada en el respeto y reconocimiento de los saberes de cada Pueblo. Neste artigo mobilizamos recursos de análise do discurso para analisar como indígenas de dois povos (Gavião e Surui Aikewara) percebem o papel do professor não indígena em sua formação acadêmica, visando compreender como estes veem a intervenção do professor, formado em outra cultura, com jeito de ser e viver diferente, em sua cultura. Investigamos, a partir de uma questão geradora, como o indígena percebe a relação indígena-não indígena na formação do professor indígena. Os resultados evidenciam o quanto o indígena valoriza a interculturalidade pautada no respeito e reconhecimento dos saberes de cada povo. |
Keywords: | Interculturality Indigenous education Teacher formation Interculturalidad Educación indígena Formación de profesores Interculturalidade Educação indígena Formação de professores |
Citation: | SILVA, Messias Furtado; TEIXEIRA, Odete Pacubi Baierl. Educação superior indígena: análise do discurso do indígena sobre o papel do professor não indígena na sua formação acadêmica. ETD - Educação Temática Digital , Campinas, SP, v.20, n. 4, p. 1036-1058, out./dez. 2018. https://doi.org/10.20396/etd.v20i4.8650072. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8650072. Acesso: 2021-07-07 |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.20396/etd.v20i4.8650072 |
metadata.dc.identifier.url: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8650072 |
metadata.dc.subject.classification: | Nível técnico |
Appears in Collections: | ETD – Educação Temática Digital |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.