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metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: SCAFF, Elisangela Alves da Silva
OLIVEIRA, Marli dos Santos de
LIMA, Simone Estigarribia de
metadata.dc.creator.orcid: http://orcid.org/0000-0002-7682-0879
https://orcid.org/0000-0003-1440-9045
https://orcid.org/0000-0002-7091-7549
Title: O planejamento educacional frente às fragilidades do processo democrático brasileiro
metadata.dc.terms.title: ETD - Educação Temática Digital
metadata.dc.terms.source: Campinas, SP
20
4
out./dez.
metadata.dc.format.medium: 905-923
Issue Date: 2018
ISSN: 1676-2592
metadata.dc.language: pt
Abstract: The objective of this study is to examine the Brazilian educational planning, especially the National Plan of Education (2014-2024),regarding the limitations that are presented to its concretion, in front of the recent approval of the Constitutional Amendment n.º 95 of 2016. The methodology used was documentary research conducted through survey of documents originating from the federal government, analyzed based on the literature that approaches the studied subject. It is noticed that, historically, educational planning in Brazil is marked by intermittent political-economic order. The approval of Constitutional Amendment n.º 95/2016 reveals obstacles to the achievement of the goals and strategies of the 10-year education plans, with a view to reducing public investment, in general, in social rights and, more specifically, in education.

El objetivo de este estúdio es examinar la Planificación educativa brasileña, especialmente el Plan Nacional de Educación(2014-2024),en lo que se refiere a las limitaciones que se presentan a su concreción, frente a la reciente aprobación de la Enmienda Constitucional n.º 95 de 2016. La metodología utilizada fue la investigación documental realizada por encuesta de documentos del gobierno federal, se analizaron en base a la literatura que se ocupa del tema estudiado. Se dio cuenta de que, historicamente, la planificación de la educación en Brasil está marcada por destellos de orden político y económico. La aprobación de la Enmienda Constitucional n.º 95, de 2016 revela retrocesos enel logro de los objetivos y estrategias de los planes decenales de educación, con miras a la reducción de las inversiones públicas, en general, enlos derechos sociales y más concretamente enla educación.

O objetivo do presente texto é examinar o Planejamento educacional brasileiro no que se refere às limitações que se apresentam à sua concretização, notadamente o Plano Nacional de Educação (2014-2024) face à recente aprovação da Emenda Constitucional nº 95 de 2016. . A metodologia adotada foi a pesquisa documental, por meio de levantamento de documentos oriundos do governo federal, analisados à luz da literatura atinente a temática. Nota-se que, historicamente, o planejamento educacional brasileiro é marcado por intermitências de ordem político-econômica. A aprovação da Emenda Constitucional nº 95 de 2016 sinaliza percalços no alcance das metas e estratégias dos planos decenais de educação, haja vista reduzir os investimentos públicos, de modo geral, nos direitos sociais e, em particular, na educação.
Keywords: Educational Planning
National Education Plan
Educational Policy
Planificación de La Educación
Plan Nacional de Educación
Política Educativa
Planejamento educacional
Plano nacional de educação
Política educacional
Citation: SCAFF, Elisangela Alves da Silva; OLIVEIRA, Marli dos Santos de; LIMA, Simone Estigarribia de. O planejamento educacional frente às fragilidades do processo democrático brasileiro. ETD - Educação Temática Digital , Campinas, SP, v.20, n. 4, p. 905-923, out./dez. 2018. https://doi.org/10.20396/etd.v20i4.8649255. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8649255. Acesso: 2021-07-07
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.20396/etd.v20i4.8649255
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8649255
metadata.dc.subject.classification: Nível técnico
Appears in Collections:ETD – Educação Temática Digital

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