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metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: CAVALCANTI, Carolina Costa
FILATRO, Andrea
PRESADA, William Andrew
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0003-4234-9377
https://orcid.org/0000-0002-9503-7863
Title: Gamification design for tutor education in an online course
metadata.dc.terms.title: ETD - Educação Temática Digital
metadata.dc.terms.source: Campinas, SP
20
4
out./dez.
metadata.dc.format.medium: 887-904
Issue Date: 2018
ISSN: 1676-2592
metadata.dc.language: en
Abstract: This paper analyzes the use of gamification for tutor education, based on multidimensional competency development. It examines the possibilities and limitations of the structural and content gamification approach so as to promote student engagement for an online course and to simulate authentic problem situations faced by tutors in real-life situations. By the use of a formative research, called design based research (DBR), a naturalistic case post factum was analyzed, in order to contribute to the improvement of the original design proposed for the course. Quantitative and qualitative data were collected in a pilot class of 54 enrolled students. The results indicate that the combination of the two types of gamification, based on different theoretical foundations, can contribute to increase student engagement in online learning courses and to provide opportunities to transpose into practice what was theoretically discussed in the course curriculum.

Este artículo analiza el uso del enfoque de formación en gamificationparatutores a distancia, basado en el desarrollo de múltiples habilidades. Compruebalas posibilidades y limitaciones del enfoque de gamification estructural y de contenido para promover la participación de los participantes en un curso a distancia y simular situaciones de problemas auténticos que se enfrentan los tutores en su campo de trabajo real. El uso de la investigación formativa, un tipo de Design Based Research (DBR), llevó a cabo el análisis de un caso post facto naturalista, con el fin de contribuir a mejorar el enfoque original. Los datos cuantitativos y cualitativos fueron recogidos en una clase de piloto que tenía 54 alumnos matriculados. Los resultados indican que la combinación de los dos tipos de gamification, a pesar de tener diferentes fundamentos teóricos, puede contribuir a mejorar la participación de los participantes en los cursos a distancia y para proporcionar oportunidades para la incorporación en la práctica de lo que se discutió en teóricamente sobrepostura del tutoren situaciones yproblemas enfrentados en cursos a distancia.

Este artigo analisa o uso da abordagem de gamificação na formação de tutores a distância, baseada no desenvolvimento de competências múltiplas. Verifica as possibilidades e limitações da abordagem de gamificação estrutural e de conteúdo para promover o engajamento dos participantes ao longo de um curso a distância e simular situações-problema autênticas enfrentadas pelos tutores em seu campo de atuação real. Pelo empregoda pesquisa formativa, um tipo de Design Based Research (DBR), empreendeu-se a análise de um caso naturalístico post factum, tendo em vista contribuir para melhoria da abordagem original. Dados quantitativos e qualitativos foram coletados em uma turma-piloto que contou com 54 estudantes inscritos. Os resultados indicam que a combinação dos dois tipos de gamificação, a despeito de terem fundamentos teóricos distintos, pode contribuir para potencializar o engajamento dos participantes em cursos a distância e para propiciar oportunidades de transpor para a prática aquilo que foi discutido teoricamente no que se refere à postura do tutor diante de situações-problema em cursos a distância.
Keywords: Online learning
Tutor
Design
Higher education
Distance education
Gamification
Aprendizaje en línea
Tutor
Diseño
Enseñanza superior
Educación a distancia
Gamification
Aprendizagem Online
Tutor
Design
Ensino Superior
Educação a Distância
Gamification
Citation: CAVALCANTI, Carolina Costa; FILATRO, Andrea; PRESADA, William Andrew. Gamification design for tutor education in an online course. ETD - Educação Temática Digital , Campinas, SP, v.20, n. 4, p. 887-904, out./dez. 2018. https://doi.org/10.20396/etd.v20i4.8648223. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648223. Acesso: 2021-07-07
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.20396/etd.v20i4.8648223
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648223
metadata.dc.subject.classification: Nível metodológico
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