Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/1746
metadata.dc.type: Dossiê
metadata.dc.creator: BLANCHARD-LAVILLE, Claudine
DUBOIS, Arnaud
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0003-3354-5528
https://orcid.org/0000-0003-1500-3880
Title: O tempo de elaboração de um "Eu professor"
metadata.dc.terms.title: ETD - Educação Temática Digital
metadata.dc.terms.source: Campinas, SP
21
2
abr./jun.
metadata.dc.format.medium: 382-394
Issue Date: 2019
ISSN: 1676-2592
metadata.dc.language: pt
Abstract: Departing from researches that took place in the scope of clinical psychoanalysis in application on the sciences of education in France, we wish to show that the construction of teacher’s identity is long-term oriented process. A process somewhat similar to a crisis in the professional adolescence, during which the relation with knowledge has its own characteristics. Thus, we will try to show the different forms of adequate accompaniments to seriously consider the results of these researches about the early years of the exercise of docentship.

A partir de investigaciones realizadas en el ámbito de la clínica de orientación psicoanalítica en ciencias de la educación en Francia, queremos mostrar que la construcción de la identidad de un profesor se extiende a lo largo de varios años. Es un procesogradual, marcado por un paso similar a una crisis de la adolescencia profesional, durante el cual la relación con el saber profesional tiene sus propias características. A continuación, mostraremos cuáles son las formas de seguimiento que nos parecen las más adecuadas para tener en cuenta los resultados de esas investigaciones sobre los primeros años de ejercicio de la profesión docente.

A partir de pesquisas realizadas no âmbito da clínica de orientação psicanalítica em ciências da educação na França, queremos mostrar que a construção da identidade de um professor se estende ao longo de vários anos. É um processo gradual marcado por um passo semelhante a uma crise da adolescência profissional, durante o qual a relação com o saber profissional tem suas próprias características. Nós mostraremos, então, quais são as formas de acompanhamentos que nos parecem as mais adequadas, para levar em consideração os resultados dessas pesquisas sobre os primeiros anos de exercício da profissão docente.
Keywords: Training theachers
Psychoanalysis
Teaching practice
Formación de profesores
Psicoanálisis
Práctica docente
Formação de professores
Psicanálise
Prática docente
Citation: BLANCHARD-LAVILLE, Claudine; DUBOIS, Arnaud. O tempo de elaboração de um "Eu professor". ETD - Educação Temática Digital , Campinas, SP, v.21, n. 2, p. 382-394, abr./jun. 2019. https://doi.org/10.20396/etd.v21i2.8653400. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653400. Acesso: 2021-07-07
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.20396/etd.v21i2.8653400
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653400
metadata.dc.subject.classification: Nível técnico
Appears in Collections:ETD – Educação Temática Digital

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.