Please use this identifier to cite or link to this item:
http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/1741
metadata.dc.type: | Dossiê |
metadata.dc.creator: | LAJONQUIÈRE, Leandro de |
metadata.dc.creator.orcid: | https://orcid.org/0000-0002-6286-1784 |
Title: | Quando o sonho cessa e a ilusão psicopedagógica nos invade, a escola entra em crise |
metadata.dc.terms.title: | ETD - Educação Temática Digital |
metadata.dc.terms.source: | Campinas, SP 21 2 abr./jun. |
metadata.dc.format.medium: | 297-315 |
Issue Date: | 2019 |
ISSN: | 1676-2592 |
metadata.dc.language: | pt |
Abstract: | From Freud's critical references to pedagogy, it is presented the thesis that, although all pedagogical ideals are structured from a blind point, that is, the ignorance of the desire in question in the school education bond, it is up to every child to reverse the adult demand to conquer for itself a place of word in a history and thus to get into knowledge. However, this operation may claim additional psychic work on the part of the child depending on how a pedagogical system addresses itself to him or her. Adult addressing should challenge the child as a learner so he or she can appropriately jump to school learning. The symbolic efficacy of this pedagogical interpellation goes beyond the feedback of the development of teaching competences and, therefore, to any professional training program. The sketch of a comparison between the French, Brazilian and Argentine school systems and their transformations in history makes it possible to specify, on the one hand, the heuristic value of the notion of psychopedagogical illusion (LAJONQUIERE, 1997) and, on the other hand, to affirm that each one of them ignores in a singular way that every massive process of successful schooling is animated by the modern dream of a school for all without distinction of family origin. A partir de referencias críticas de Freud a la pedagogía, desarrollasela tesis de que, si bien todo ideario pedagógico estructurase a partir de un punto ciego como el desconocimiento del deseo en causa en el lazo educativo escolar, todo niño debe invertir la demanda adulta para conquistar para sí mismo un lugar de palabra en una historia y de esa forma lanzarse al conocimiento. Sin embargo, esa operación bien puede requerirle un trabajo psíquico suplementar dependiendo de cómo un sistema pedagógico le dirija la palabra a él. La palabra adulta debe interpelar el niño como aluno para que así él pueda comprometerse dignamente en el aprendizaje escolar. La eficacia simbólica de esa interpelación pedagógica no está sujeta al desarrollo de competencias docentes y, por lo tanto, no responde a los programas de formación profesional. El esbozo de una comparación entre los sistemas escolares franceses, brasileños y argentinos y sus transformaciones en la historia, permite precisar, por un lado, el valor heurístico de la noción de ilusión psicopedagógica (LAJONQUIERE, 1997) y, por el otro, afirmar que cada uno de ellos desconoce a su manera que toda escolarización masiva exitosa está animada de hecho por el sueño moderno de una escuela para todos sin distinción de origen familiar. A partir das referências críticas de Freud à pedagogia, apresenta-se a tese de que, embora todo ideário pedagógico se estruture a partir de um ponto cego, qual seja, o desconhecimento do desejo em causa no laço educativo escolar, cabe a toda criança inverter a demanda adulta para conquistar para si um lugar de palavra numa história e assim adentrar no conhecimento. No entanto, essa operação bem pode reclamar um trabalho psíquico suplementar por parte da criança dependendo de como o sistema pedagógico se enderece a ela. O endereçamento adulto deve interpelar a criança como aluno para que assim ela possa se lançar dignamente ao aprendizado escolar. A eficácia simbólica dessa interpelação pedagógica foge ao gabarito do desenvolvimento das competências docentes e, portanto, a todo programa de formação profissional. O esboço de uma comparação entre os sistemas escolares franceses, brasileiros e argentinos, e suas transformações na história, permite precisar, por um lado, o valor heurístico da noção de ilusão psicopedagógica (AUTOR, 1997) e, por outro, afirmar que cada um deles desconhece de forma singular que todo processo massivo de escolarização bem-sucedido é animado pelo sonho moderno de uma escola para todos sem distinção de origem familiar. |
Keywords: | Teacher training Modern school Psychopedagogical illusion Formación de profesores Escuela moderna Ilusión psicopedagógica Formação de professores Escola moderna Ilusão psicopedagógica |
Citation: | LAJONQUIÈRE, Leandro de. Quando o sonho cessa e a ilusão psicopedagógica nos invade, a escola entra em crise. ETD - Educação Temática Digital , Campinas, SP, v.21, n. 2, p. 297-315, abr./jun. 2019. https://doi.org/10.20396/etd.v21i2.8651506. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8651506. Acesso: 2021-07-07 |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.20396/etd.v21i2.8651506 |
metadata.dc.identifier.url: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8651506 |
metadata.dc.subject.classification: | Nível teórico |
Appears in Collections: | ETD – Educação Temática Digital |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.