Please use this identifier to cite or link to this item:
http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/1738
metadata.dc.type: | Relato de experiência |
metadata.dc.creator: | SILVA, Cícero da |
metadata.dc.creator.orcid: | http://orcid.org/0000-0001-6071-6711 |
Title: | Práticas educativas no contexto da pedagogia da alternância: uma experiência formativa com educadores do campo |
metadata.dc.terms.title: | ETD - Educação Temática Digital |
metadata.dc.terms.source: | Campinas, SP 21 3 jul./set. |
metadata.dc.format.medium: | 818-837 |
Issue Date: | 2019 |
ISSN: | 1676-2592 |
metadata.dc.language: | pt |
Abstract: | In this paper, we present reflections on the project "Educational Practices in the Context of Pedagogy of Alternation", linked to the Higher Degree Courses in Rural Education: Arts and Music, by Federal University of Tocantins (UFT), Campus de Tocantinópolis, developed in a school named Escola Família Agrícola do Bico do Papagaio Padre Josimo (EFABIP), located in Esperantina-TO. This action aimed to provide participants with a training focused on the didactic-pedagogical practices of the Alternation Pedagogy, execution of Pedagogical Instruments of the alternation, Rural Education, sustainability, Art and peasant aesthetics, and Mysticism. The course was divided into two modules and totalled 30 (thirty) hours, and its participants were: 10 (ten) teachers and 04 (four) technicians from EFABIP, 06 (six) UFT students and 04 (four) social actors from the local community. The final evaluation answered by the participants showed that the training provided them with significant contributions related to the improvement of recurrent educational practices in the educational system of alternation, besides the course having been an important space of dialogue between school and university. En este trabajo, presentamos reflexiones sobre el proyecto "Prácticas educativas en el contexto de la Pedagogía de la Alternancia", vinculado al curso de Licenciatura en Educación Rural: Artes y Música, de la Universidad Federal de Tocantins (UFT), Campus de Tocantinópolis, desarrollado en la Escuela Familia Agrícola del Bico del Papagayo Padre Josimo (EFABIP), situada en Esperantina-TO. Esta acción objetivó proporcionar a los participantes una formación con enfoque en las prácticas didáctico-pedagógicas de la Pedagogía de la Alternancia, ejecución de Instrumentos Pedagógicos de la alternancia, Educación Rural, sustentabilidad, Arte y estética campesina, y Mística. El curso fue dividido en dos módulos y totalizó 30 (treinta) horas, siendo los participantes: 10 (diez) profesores y 04 (cuatro) técnicos de la EFABIP, 06 (seis) discentes de la UFT y 04 (cuatro) actores sociales de la comunidad. La evaluación final respondida por los participantes mostró que la formación les proporcionó contribuciones significativas relacionadas con el perfeccionamiento de prácticas educativas recurrentes en el sistema educativo de la alternancia, además del curso haber sido un espacio importante de diálogo entre escuela y universidad Neste trabalho, apresentamos reflexões sobre o projeto “Práticas educativas no contexto da Pedagogia da Alternância”, vinculado ao curso de Licenciatura em Educação do Campo: Artes e Música, da Universidade Federal do Tocantins (UFT), Campus de Tocantinópolis, desenvolvido na Escola Família Agrícola do Bico do Papagaio Padre Josimo (EFABIP), situada em Esperantina-TO. Essa ação objetivou proporcionar aos participantes uma formação com enfoque nas práticas didático-pedagógicas da Pedagogia da Alternância, execução de Instrumentos Pedagógicos da alternância, Educação do Campo, sustentabilidade, Arte e estética camponesa, e Mística. O curso foi dividido em dois módulos e totalizou 30 (trinta) horas, sendo os participantes: 10 (dez) professores e 04 (quatro) técnicos da EFABIP, 06 (seis) discentes da UFT e 04 (quatro) atores sociais da comunidade. A avaliação final respondida pelos participantes mostrou que a formação proporcionou a eles contribuições significativas relacionadas ao aperfeiçoamento de práticas educativas recorrentes no sistema educativo da alternância, além do curso ter sido um espaço importante para o diálogo entre escola e universidade. |
Keywords: | Rural education Teacher training Pedagogical practices Alternation Educación rural Formación de profesores Prácticas pedagógicas La alternancia Educação do campo Formação de professores Práticas pedagógicas Alternância |
Citation: | SILVA, Cícero da. Práticas educativas no contexto da pedagogia da alternância: uma experiência formativa com educadores do campo. ETD - Educação Temática Digital , Campinas, SP, v.21, n. 3, p. 818-837, jul./set. 2019. https://doi.org/10.20396/etd.v21i3.8652226. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652226. Acesso: 2021-07-07 |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.20396/etd.v21i3.8652226 |
metadata.dc.identifier.url: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652226 |
metadata.dc.subject.classification: | Nível técnico |
Appears in Collections: | ETD – Educação Temática Digital |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.