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metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: ALMEIDA, Júlia Caroline de Araújo
MARTINS, Vanessa Regina de Oliveira
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0003-3170-293X
Title: Heterotopia pedagógica como lugar de aparição das singularidades surdas na educação
metadata.dc.terms.title: ETD - Educação Temática Digital
metadata.dc.terms.source: Campinas, SP
21
3
jul./set.
metadata.dc.format.medium: 695-717
Issue Date: 2019
ISSN: 1676-2592
metadata.dc.language: pt
Abstract: From the concept of different spaces (heterotopy) invented by Michel Foucault and the configuration of new fields of knowledge in deaf education, with the emergence of cultural perspective, this article aims to analyze pedagogical practices of bilingual teachers who work in different series in Libras (Brazilian sign language) as the language of instruction, in inclusive schools located in two municipalities of the state of São Paulo. The research is justified by the new configurations of bilingual educational perspectives for the deaf and also by the criticisms addressed by the deaf to the inclusive proposal when one does not pay attention to the linguistic and cultural specificities of these subjects. It was a qualitative research with proposals of investigation of the routine of a classroom with different series of the school. We opted for the description and analysis of a scene from one of the bilingual inclusive classrooms of deaf people investigated. Bilingual rooms were shown as a space of resistance of the deaf through the militant action of bilingual educators. The article therefore intends to contribute with educators who also work with deaf students, constantly resist and seek new practices always considering the singularities of their students in the educational process.

A partir del concepto de heterotopía acuñado por Michel Foucault y por la configuración de nuevos campos de saber en la educación de personas sordas, con la emergencia de la perspectiva cultural, el presente artículo objetiva analizar prácticas pedagógicas de profesoras bilingües actuantes en salas multiserias que tienen la Libras (Lengua Brasileña de Señales) como lengua de instrucción, en escuelas inclusivas, ubicadas en dos municipios del estado de São Paulo. Se justifica la investigación por las nuevas configuraciones de perspectivas educativas bilingües para sordos, y aún, por las críticas dirigidas por los sordos a la propuesta inclusiva, cuando no se atenta a las especificidades lingüísticas y culturales de esos sujetos. Se trata de una investigación cualitativa con propuestas investigativas del cotidiano escolar. Optamos por la descripción y análisis de una escena de una de las salas multiseriales bilingüe inclusiva de sordos investigada. Las salas bilingües se mostraron como espacio de resistencia sorda a partir de la acción militante de educadores bilingües. El artículo, por lo tanto, pretende contribuir con educadores que también actúan con alumnos sordos, resisten constantemente y buscan rehacer sus prácticas considerando siempre las singularidades de sus alumnos en el proceso educativo.

A partir do conceito de heterotopia cunhado por Michel Foucault e pela configuração de novos campos de saber na educação de pessoas surdas, com a emergência da perspectiva cultural, o presente artigo objetiva analisar práticas pedagógicas de professoras bilíngues atuantes em salas multisseriadas que tem a Libras (Língua Brasileira de Sinais) como língua de instrução, em escolas inclusivas, localizadas em dois municípios do estado de São Paulo. Justifica-se a pesquisa pelas novas configurações de perspectivas educacionais bilíngues para surdos, e ainda, pelas críticas dirigidas pelos surdos à proposta inclusiva, quando não se atenta às especificidades linguísticas e culturais desses sujeitos. Tratou-se de uma pesquisa qualitativa com propostas investigativas do cotidiano escolar. Optamos pela descrição e análise de uma cena de uma das salas multisseriadas bilíngue inclusiva de surdos investigada. As salas bilíngues mostraram-se como espaço de resistência surda a partir da ação militante de educadores bilíngues. O artigo, portanto, pretende contribuir com educadores que também atuam com alunos surdos, resistem constantemente e buscam ressignificar suas práticas considerando sempre as singularidades de seus alunos no processo educativo.
Keywords: Deaf education
Different spaces (heterotopia)
Education in Libras
Educación de sordos
Heterotopia
Instrucción en Libras
Educação de surdos
Heterotopia
Instrução em Libras
Citation: ALMEIDA, Júlia Caroline de Araújo; MARTINS, Vanessa Regina de Oliveira. Heterotopia pedagógica como lugar de aparição das singularidades surdas na educação. ETD - Educação Temática Digital , Campinas, SP, v.21, n. 3, p. 695-717, jul./set. 2019. https://doi.org/10.20396/etd.v21i3.8652122. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652122. Acesso: 2021-07-07
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.20396/etd.v21i3.8652122
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652122
metadata.dc.subject.classification: Nível metodológico
Appears in Collections:ETD – Educação Temática Digital

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