Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/1722
metadata.dc.type: Pesquisa
metadata.dc.creator: JACQUES, Juliana Sales
MALMANN, Elena Maria
BAGETTI, Sabrina
metadata.dc.creator.orcid: http://orcid.org/0000-0001-8372-1900
http://orcid.org/0000-0002-7611-3904
http://orcid.org/0000-0003-0463-7351
Title: Recursos Educacionais Abertos para mobilização do conhecimento em educação de forma crítica
metadata.dc.terms.title: ETD - Educação Temática Digital
metadata.dc.terms.source: Campinas, SP
21
4
out./dez.
metadata.dc.format.medium: 1044-1059
Issue Date: 2019
ISSN: 1676-2592
metadata.dc.language: pt
Abstract: Open Educational Resources (OER), through open sharing in a network, are mobilizers of knowledge in Education with democratization of practices and consideration of the plurality of educational ideas and contexts. The problem is to investigate the challenges of the mobilization of educational knowledge in teacher training courses through OER co-authorship. The aim is, therefore, to talk about the mobilization of knowledge in educational practices opened through the OER. To do so, in a cyclical spiral movement of action research as critical educational science, actions and operations were supported for the theoretical, political and ideological understanding of the OER movement and the co-authoring of open creations in initial teacher training courses of the University. Inferences at each cyclical stage subsidize the analysis of OER produced as a result of action research. In view of this, it can be concluded that OERs potentiate the production of theory in practice, since the dialogical relations fostered by co-authorship produce different meaning effects that improve, reformulate and institute new knowledge in Education ready for action and intervention.

Los Recursos Educativos Abiertos (REA), a través del compartir abierto en red, son movilizadores del conocimiento en Educación con democratización de prácticas y consideración de la pluralidad de ideas y contextos educativos. La problemática es investigar los desafíos de la movilización del conocimiento educativo en cursos de formación de profesores a través de la coautoria de REA. Se pretende, por lo tanto, dialogar sobre la movilización del conocimiento en prácticas educativas abiertas por medio de los REA. Para ello, en movimiento espiral cíclico de investigación-acción, como ciencia educativa crítica, se sustentaron acciones y operaciones para la comprensión teórica, política e ideológica del movimiento REA y el coautor de creaciones abiertas, en cursos de formación inicial de profesores de una Universidad pública. Las inferencias en cada etapa cíclica subsidian el análisis de los REA producidos como resultado de investigación-acción. En este sentido, se concluye que los REA potencian la producción de teoría en la práctica, ya que las relaciones dialógicas potenciadas por la coautoria producen diferentes efectos de sentido que mejoran, reformulan e instituyen nuevos conocimientos en Educación listos para la acción e intervención.

Os Recursos Educacionais Abertos (REA), através do compartilhamento aberto em rede, são mobilizadores do conhecimento em Educação com democratização de práticas e consideração da pluralidade de ideias e contextos educacionais. A problemática é investigar os desafios da mobilização do conhecimento educacional em cursos de formação de professores através da coautoria de REA. Objetiva-se, portanto, dialogar sobre a mobilização do conhecimento em práticas educacionais abertas por meio dos REA. Para tanto, em movimento espiral cíclico de pesquisa-ação, como ciência educacional crítica, sustentaram-se ações e operações para compreensão teórica, política e ideológica do movimento REA e o coautorar de criações abertas, em cursos de formação inicial de professores de uma Universidade Pública. As inferenciações em cada etapa cíclica subsidiam a análise dos REA produzidos como resultado de pesquisa-ação. Diante disso, conclui-se que os REA potencializam a produção de teoria na prática, uma vez que as relações dialógicas potencializadas pela coautoria produzem diferentes efeitos de sentido que aprimoram, reformulam e instituem novos conhecimentos em Educação prontos para ação e intervenção.
Keywords: Open Educational Resource
Mobilization
Knowledge
Teacher training
Recursos Educacionales Abierto
Movilización
Conocimiento
Formación de profesores
Recursos Educacionais Abertos
Mobilização
Conhecimento
Formação de professores
Citation: JACQUES, Juliana Sales; MALMANN, Elena Maria; BAGETTI, Sabrina. Recursos Educacionais Abertos para mobilização do conhecimento em educação de forma crítica. ETD - Educação Temática Digital , Campinas, SP, v.21, n. 4, p. 1044-1059, out./dez. 2019. https://doi.org/10.20396/etd.v21i4.8652434. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652434. Acesso: 2021-07-07
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.20396/etd.v21i4.8652434
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652434
metadata.dc.subject.classification: Nível metodológico
Appears in Collections:ETD – Educação Temática Digital

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.