Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/1717
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: MARQUES, Rodrigo Moreno
PINHEIRO, Marta Macedo Kerr
metadata.dc.creator.orcid: http://orcid.org/0000-0002-6320-4874
https://orcid.org/0000-0001-5592-3396
Title: Voices from silicon valley expose the polarization of knowledge in the information age
metadata.dc.terms.title: ETD - Educação Temática Digital
metadata.dc.terms.source: Campinas, SP
21
4
out./dez.
metadata.dc.format.medium: 960-978
Issue Date: 2019
ISSN: 1676-2592
metadata.dc.language: en
Abstract: The article is part of a research agenda that adopts the lenses of Political Economy to discuss the following question. What is the role of information and knowledge in the socioeconomic dynamics of the twenty-first century? Firstly, the article confronts two different theoretical perspectives: the cognitive capitalism and the polarization of knowledge approaches. Given the lack of agreement between these interpretations, the article also presents some results of an empirical investigation conducted in Silicon Valley (California), where semi-structured interviews with local workers’ representatives were adopted as an instrument of investigation. The voices of those who live the reality represented by the theories expose some contradictions in the local educational system, where the phenomenon of polarization of knowledge strengthens socioeconomic inequalities.

El artículo es parte de una agenda de investigación que adopta las lentes de la Economía Política para discutir la siguiente cuestión: ¿cuál es el papel de la información y del conocimiento en las dinámicas socioeconómicas del siglo XXI? En primer lugar, el artículo confronta dos perspectivas teóricas diferentes: los enfoques del capitalismo cognitivo y de la polarización del conocimiento. Dada la falta de acuerdo entre estas interpretaciones, el artículo también presenta algunos resultados de una investigación empírica conducida en el Valle del Silicio (California), donde entrevistas semiestructuradas con representantes de los trabajadores locales fueron empleadas como instrumento de investigación. Las voces de aquellos que viven la realidad representada por las teorías exponen algunas contradicciones en el sistema de educación local, donde el fenómeno de la polarización del conocimiento expande desigualdades socioeconómicas.

O artigo está inserido em uma agenda de pesquisa que adota as lentes da Economia Política para discutir a seguinte questão: qual é o papel da informação e do conhecimento nas dinâmicas socioeconômicas do século XXI? Primeiramente, o artigo confronta duas perspectivas teóricas diferentes, a saber, as abordagens do capitalismo cognitivo e da polarização do conhecimento. Dada a falta de acordo entre essas interpretações, o artigo também apresenta alguns resultados de uma investigação empírica conduzida no Vale do Silício (Califórnia), onde entrevistas semiestruturadas com representantes dos trabalhadores locais foram empregadas como instrumento de investigação. As vozes daqueles que vivem a realidade representada pelas teorias expõem algumas contradições no sistema de educação local, onde o fenômeno da polarização do conhecimento expande desigualdades socioeconômicas.
Keywords: Polarization of knowledge
Silicon Valley
Education
Cognitive capitalism
Polarización del conocimiento
Valle del Silicio
Educación
Capitalismo cognitivo
Polarização do conhecimento
Vale do Silício
Educação
Capitalismo cognitivo
Citation: MARQUES, Rodrigo Moreno; PINHEIRO, Marta Macedo Kerr. Voices from silicon valley expose the polarization of knowledge in the information age. ETD - Educação Temática Digital , Campinas, SP, v.21, n. 4, p. 960-978, out./dez. 2019. https://doi.org/10.20396/etd.v21i4.8652898. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652898. Acesso: 2021-07-07
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.20396/etd.v21i4.8652898
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652898
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:ETD – Educação Temática Digital

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.