Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/1670
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: PIMENTA, Jussara Santos
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0002-5283-2509
Title: Habent sua fata libelli: os livros têm o seu destino um exercício comparativo d'a cultura brasileira e educação e desenvolvimento no Brasil
metadata.dc.terms.title: Revista HISTEDBR On-Line
metadata.dc.terms.source: Campinas
5
jan.
metadata.dc.format.medium: 1-3
Issue Date: 2002
ISSN: 1676-2584
metadata.dc.language: pt
Abstract: The books A Cultura Brasileira and Educação e Desenvolvimento in Brazil both belong to different moments in Brazilian historiography in education, whose authors sought to produce summaries that would show Brazil in its cultural and educational diversity. The present work is an attempt to establish a comparative exercise between the works of Fernando de Azevedo and J. Roberto Moreira. For that, some comparative parameters were chosen, namely: the objectives of the works, the central categories of analysis, the way of using the historical approach, the structure of the chapters, the periodization and the main sources used by each one in their respective construction. It is noteworthy that this work will stick to complying with these determinations, not being an exhaustive construction around these items.

Los libros A Cultura Brasileira y Educação e Desenvolvimento en Brasil pertenecen a diferentes momentos de la historiografía brasileña en la educación, cuyos autores buscaron producir resúmenes que mostraran a Brasil en su diversidad cultural y educativa. El presente trabajo es un intento de establecer un ejercicio comparativo entre las obras de Fernando de Azevedo y J. Roberto Moreira. Para ello, se eligieron algunos parámetros comparativos, a saber: los objetivos de las obras, las categorías centrales de análisis, la forma de utilizar el enfoque histórico, la estructura de los capítulos, la periodización y las principales fuentes utilizadas por cada uno en sus respectivos construcción. Es de destacar que este trabajo se ceñirá a cumplir con estas determinaciones, no siendo una construcción exhaustiva en torno a estos elementos.

Os livros A Cultura Brasileira e Educação e Desenvolvimento no Brasil pertencem ambos a momentos diversos da historiografia brasileira em educação, cujos autores procuraram produzir sínteses que mostrassem o Brasil em sua diversidade cultural e educacional. O presente trabalho é uma tentativa de estabelecer um exercício comparativo entre as obras de Fernando de Azevedo e J. Roberto Moreira. Para tanto, foram escolhidos alguns parâmetros comparativos, quais sejam eles: os objetivos dos trabalhos, as categorias centrais de análise, a forma de utilização da abordagem histórica, a estrutura dos capítulos, a periodização e as principais fontes utilizadas por cada um em suas respectivas obras. Vale ressaltar que este trabalho se aterá a cumprir essas determinações não sendo uma exaustiva construção em torno desses itens.
Keywords: Brazilian culture
Education
Brazil
Diversity
Cultura brasileña
Educación
Brasil
Diversidad
Cultura brasileira
Educação
Brasil
Diversidade
Citation: PIMENTA, Jussara Santos. Habent sua fata libelli: os livros têm o seu destino um exercício comparativo d'a cultura brasileira e educação e desenvolvimento no Brasil. Revista HISTEDBR On-Line , Campinas, v.5, n. jan., p. 1-3. 2002. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/lancamentos/histedbr-line-v-janeiro2002-n-5-2002. Acesso: 2021-07-06
metadata.dc.identifier.url: https://www.fe.unicamp.br/lancamentos/histedbr-line-v-janeiro2002-n-5-2002
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:Revista HISTEDBR On-line

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.