Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/1662
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: ANDREOTTI, Azilde L.
Title: O Iluminismo de Kant e o Positivismo de Durkheim em relação à Educação
metadata.dc.terms.title: Revista HISTEDBR On-Line
metadata.dc.terms.source: Campinas
3
jul.
metadata.dc.format.medium: 1-2
Issue Date: 2001
ISSN: 1676-2584
metadata.dc.language: pt
Abstract: Based on some of Kant's ideas about the role of education, in the book "On Pedagogy", I examine how in the 19th century, Émile Durkheim (1858-1917) resumes, within positivism, the role of education for the consolidation of the State bourgeois. The book "About Pedagogy" is composed of lecture notes given by Kant and was published after his death. In these texts, a German Illuminist, Kant developed some concepts of reason, freedom, discipline and individual autonomy. Analyzing the author in the light of the moment and context in which he wrote these notes, we identify him with the ideals of the European bourgeoisie of the 18th century. Kant's work, mainly "Critique of Pure Reason", places him as the philosopher who tries to make a synthesis between empiricism (senses) and rationalism (reason), issues that were already present in the 17th century. The Enlightenment, of which Kant is one of the expressive philosophers, meant a rationalist project that questioned the religious foundations of the feudal world, making the issue of faith secondary and changing the medieval perspective. Representative of the wishes of the bourgeoisie, the Enlightenment proposes a new way of apprehending reality, based on the individual's reason and autonomy.

Partiendo de algunas de las ideas de Kant sobre el papel de la educación, en el libro "Sobre la pedagogía", examino cómo en el siglo XIX, Émile Durkheim (1858-1917) abstrae, dentro del positivismo, el papel de la educación para la consolidación del Estado. burgués. El libro "Acerca de la pedagogía" está compuesto por apuntes de conferencias dadas por Kant y fue publicado después de su muerte. En estos textos, el iluminista alemán Kant desarrolló algunos conceptos de razón, libertad, disciplina y autonomía individual. Analizando al autor a la luz del momento y contexto en el que escribió estas notas, lo identificamos con los ideales de la burguesía europea del siglo XVIII. La obra de Kant, principalmente "Crítica de la razón pura", lo ubica como el filósofo que intenta hacer una síntesis entre empirismo (sentidos) y racionalismo (razón), cuestiones que ya estaban presentes en el siglo XVII. La Ilustración, de la que Kant es uno de los filósofos expresivos, supuso un proyecto racionalista que cuestionaba los fundamentos religiosos del mundo feudal, haciendo secundaria la cuestión de la fe y cambiando la perspectiva medieval. Representante de los deseos de la burguesía, la Ilustración propone una nueva forma de aprehender la realidad, basada en la razón y la autonomía del individuo.

A partir de algumas idéias de Kant a respeito da função da educação, no livro "Sobre a Pedagogia", examino como no século XIX, Émile Durkheim (1858-1917) retoma, dentro do positivismo, a função da educação para a consolidação do Estado burguês. O livro "Sobre a Pedagogia" compõe-se de anotações de aulas ministradas por Kant e foi publicado após a sua morte. Iluminista alemão, Kant, nesses textos, desenvolveu alguns conceitos de razão, liberdade, disciplina e autonomia do indivíduo. Analisando o autor a luz do momento e contexto em que escreveu essas anotações, identificamo-lo com os ideais da burguesia européia do século XVIII. A obra de Kant, principalmente "Crítica à Razão Pura", o coloca como o filósofo que tenta fazer a síntese entre o empirismo (sentidos) e o racionalismo (razão), questões essas já presentes no século XVII. O iluminismo, do qual Kant é um dos filósofos expressivos, significou um projeto racionalista que questionava as bases religiosas do mundo feudal, secundarizando a questão da fé e mudando a perspectiva medieval. Representativo dos anseios da burguesia, o iluminismo propõe uma nova forma de apreensão da realidade, a partir da razão e autonomia do indivíduo.
Keywords: Enlightenment
Kant
Durkheim
Education
Ilustración
Kant
Durkheim
Educación
Iluminismo
Kant
Durkheim
Educação
Citation: ANDREOTTI, Azilde L. O Iluminismo de Kant e o Positivismo de Durkheim em relação à Educação. Revista HISTEDBR On-Line , Campinas, v.3, n. jul., p. 1-2. 2001. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/lancamentos/histedbr-line-v-julho2001-n-3-2001. Acesso: 2021-07-06
metadata.dc.identifier.url: https://www.fe.unicamp.br/lancamentos/histedbr-line-v-julho2001-n-3-2001
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:Revista HISTEDBR On-line

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.