Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/1622
metadata.dc.type: Dossiê
metadata.dc.creator: VIEIRA, Carlos Eduardo
FARIA, Maria Cristiane Nunes de
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0001-6168-271X
Title: Formação de professores nos debates da I Conferência Nacional de Educação & Formação (ICNE -1927)
metadata.dc.terms.title: Educação & Formação
metadata.dc.terms.source: Fortaleza
4
10
jan./abr.
metadata.dc.format.medium: 95-111
Issue Date: 2019
ISSN: 2448-3583
metadata.dc.language: pt
Abstract: This article aims to analyze the meanings associated to the discussions about the processes of teacher training in the context of the First National Conference of Education promoted by the Brazilian Association of Education. This conference marked the beginning of a series of national meetings of the association that outlined a field of political, theoretical and institutional disputes. This event, which took place in 1927, had as its theme the primary education and generated an expressive documentation, highlighting the 113 theses presented. These and other documents of the Brazilian Association of Education compose the sources that support this analysis, which seeks to identify normative and antithetical concepts asymmetric present in the language game that structured the debates in the First National Conference of Education. The analysis of this language made possible the understanding of the place and the meaning of the teacher in the abeano discourse.

Este artículo busca analizar los sentidos asociados a las discusiones sobre los procesos de formación de profesores en el contexto de la I Conferencia Nacional de Educación promovida por la Asociación Brasileña de Educación. Esta conferencia representó el inicio de una secuencia de encuentros nacionales de dicha asociación que delinearon un campo de disputas políticas, teóricas e institucionales. Este evento, ocurrido en 1927, tuvo como tema la enseñanza primaria y generó una expresiva documentación, con destaque para las 113 tesis presentadas. Estos y otros documentos de la Asociación Brasileña de Educación componen las fuentes que sostienen este análisis, que busca identificar conceptos normativos y antitéticos asimétricos presentes en el juego de lenguaje que estructuró los debates en la I Conferencia Nacional de Educación. El análisis de ese lenguaje posibilitó la comprensión del lugar y del significado del profesor en el discurso abeano.

O objetivo deste artigo é analisar os sentidos associados às discussões sobre os processos de formação de professores, no contexto da I Conferência Nacional de Educação & Formação (ICNE), promovida pela Associação Brasileira de Educação & Formação (ABE). A ICNE representou o início de uma sequência de encontros nacionais da ABE, que delinearam um campo de disputas políticas, teóricas e institucionais. Este evento, ocorrido em 1927, teve como tema o ensino primário e gerou uma expressiva documentação, com destaque para as cento e treze teses apresentadas. Estas e outros documentos da ABE compõem as fontes que sustentam essa análise que, apoiada na perspectiva da história dos conceitos, busca identificar, nas conclusões desse estudo, conceitos normativos e antitéticos assimétricos presentes no jogo de linguagem que estruturou os debates na ICNE. A análise dessa linguagem possibilitou a compreensão do lugar e do significado do professor no discurso abeano.
Keywords: First National Conference on Education
Brazilian association of education
Teacher training
Asymmetric antithetic concepts
Language game
I Conferencia Nacional de Educación
Asociación Brasileña de Educación
Formación de profesores
Conceptos antitéticos asimétricos
Juego de lenguaje
I Conferência Nacional de Educação & Formação
Associação brasileira de Educação & Formação
Formação de professores
Conceitos antitéticos assimétricos
Jogo de linguagem
Citation: VIEIRA, Carlos Eduardo; FARIA, Maria Cristiane Nunes de. Formação de professores nos debates da I Conferência Nacional de Educação & Formação (ICNE -1927). Educação & Formação , Fortaleza, v.4, n. 10, p. 95-111, jan./abr. 2019. https://doi.org/10.25053/redufor.v4i10.391. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/391. Acesso: 2021-07-05
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.25053/redufor.v4i10.391
metadata.dc.identifier.url: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/391
metadata.dc.subject.classification: Nível epistemológico
Appears in Collections:Educação & Formação

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.