Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/1601
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: VASCONCELOS, José Geraldo
FIALHO, Lia Machado Fiuza
LOPEZ, Tânia Maria Rodrigues
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0003-0559-2642
Title: Educação e liberdade em Rousseau
metadata.dc.terms.title: Educação & Formação
metadata.dc.terms.source: Fortaleza
3
8
mai./ago.
metadata.dc.format.medium: 210-223
Issue Date: 2018
ISSN: 2448-3583
metadata.dc.language: pt
Abstract: This article aims to problematize democracy and freedom, themes that are central to the Rousseau's work, articulating them to politics and a model of libertarian education. Hermeneutically, it is desired a critical and dialectical course between libertarian education and philosophical questions. Even integrating the School of Modern Natural Law, Rousseau demonstrates that the emergence of property is an inequality producer. In this case, there is a need for an association pact that, by limiting the state of war,allows the transition from the state of nature to the civil state. Rousseau leaves the libertarian mark in the history of Philosophy and Education in reflecting on freedom and democracy. This philosophical impasse aroused by studying Rousseau (1995) allows us to infer that he was the philosopher who initiated a new pedagogical action, causing the subjective to be acclaimed, the fervent passions and the most intimate nature of the human being unveiled in all his masterly interiority.

Este artículo objectiva problematizar la democracia y la libertad, temas centrales en la obra de Rousseau, los cuales articula a la política y a un modelo de educación libertaria. Hermeneuticamente se suscita una trayectoria crítica y dialéctica entre la educación libertaria y las cuestiones filosóficas. Pese a su vinculación a la Escuela de Derecho Natural Moderno, Rousseau demuestra que el surgimiento de la propiedad produce desigualdad. En ese caso, surge la necesidad de un pacto de asociación que, limitando al Estado de guerra, posibilite la transición del Estado de naturaleza al Estado civil. Rousseau imprime la huella libertaria en la historia de la Filosofía y de la Educación al reflexionar sobre la libertad y la democracia. Los mecanismos institucionales son, no obstante, insuficientes para asegurar la verdadera felicidad. Ese impase filosófico con lo cual se depara uno al estudiar Rousseau (1995) permite inferir que él fue el filósofo que empezó una nueva acción pedagógica, promoviendo la aclamación del subjetivo y la intensificación de las pasiones, desvelando la naturaleza más íntima del ser humano en su magistral interioridad.

O artigo objetiva problematizar a democracia e a liberdade, temas centrais na obra de Rousseau, articulando-as à política e a um modelo de educação libertária. Hermeneuticamente se enseja um percurso crítico e dialético entre a educação libertária e os questionamentos filosóficos. Mesmo integrando a Escola do Direito Natural Moderno, Rousseau demonstra que o surgimento da propriedade é produtor de desigualdade. Nesse caso, tem--se a necessidade de um pacto de associação que, limitando o Estado de guerra, possibilite a passagem do Estado de natureza ao Estado civil. Rousseau deixa a marca libertária na história da Filosofia e da Educação ao refletir acerca da liberdade e da democracia. Os mecanismos institucionais são, contudo, insuficientes para assegurar averdadeira felicidade. Esse impasse filosófico suscitado ao estudar Rousseau (1995) permite inferir que ele foi o filósofo que iniciou uma nova ação pedagógica, fazendo com que o subjetivo fosse aclamado, as paixões avivadas e a natureza mais íntima do ser humano desvelada em toda sua magistral interioridade
Keywords: Freedom
Democracy
Conflict
Education
Policy
Libertad
Democracia
Conflicto
Educación
Política
Liberdade
Democracia
Conflito
Educação
Política
Citation: VASCONCELOS, José Geraldo; FIALHO, Lia Machado Fiuza; LOPEZ, Tânia Maria Rodrigues. Educação e liberdade em Rousseau. Educação & Formação , Fortaleza, v.3, n. 8, p. 210-223, mai./ago. 2018. https://doi.org/10.25053/redufor.v3i8.278. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/278. Acesso: 2021-07-05
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.25053/redufor.v3i8.278
metadata.dc.identifier.url: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/278
metadata.dc.subject.classification: Nível epistemológico
Appears in Collections:Educação & Formação

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.