Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/1595
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: RIOS, Pedro Paulo Souza
CARDOSO, Helma de Melo
DIAS, Alfrancio Ferreira
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0001-7981-9091
Title: Concepções de gênero e sexualidade d@s docentes do curso de licenciatura em pedagogiapor um currículo queer
metadata.dc.terms.title: Educação & Formação
metadata.dc.terms.source: Fortaleza
3
8
mai./ago.
metadata.dc.format.medium: 98-117
Issue Date: 2018
ISSN: 2448-3583
metadata.dc.language: pt
Abstract: This study aims to reflect on the conception of the professors’ conceptions at the Pedagogy Course of the Federal University of Sergipe, Itabaiana Campus, on the following themes: gender, body and sexuality. To do so, we used a theoretical post-critical perspective. The individuals taking part in the research belonged to the aforementioned course, with whom we applied semi-structured interviews. The studied indicated that, over the last decades, we could notice some advances in relation to the related themes. However, those are in the field of the professors’ individual epidemiological implication, a fact that indicates the need for a change in the curricular structure; in embodies positions by the queer pedagogy, new strategies, attitudes, subversive pedagogical procedures, which demarcates the possibilities of negotiation at the University.

Este estudio tiene por objetivo reflexionar acerca de la concepción de los docentes del Curso de Licenciatura en Pedagogía de la Universidad Federal de Sergipe, campusde Itabaiana, sobre las temáticas: género, cuerpo y sexualidad. Para ello, se utilizó la perspectiva teórica post-crítica. Los sujetos de la investigación fueron docentes del dicho curso, con los que se aplicaron entrevistas semiestructuradas. El estudio señaló que en las últimas décadas se perciben algunos avances en relación a las temáticas abordadas. Sin embargo, las mismas están en el campo de la implicación epistemológica individual del docente, hecho que señala la necesidad de un cambio en la estructura curricular,incorpora posturas de la pedagogía queery propone una nueva postura política, nuevas estrategias, actitudes, procedimientos pedagógicos subversivos, que demarcan las posibilidades de negociación en la Universidad.

O presente estudo tem por objetivo refletir acerca da concepção d@s docentes do curso de licenciatura em Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe, campus de Itabaiana, sobre as temáticas: gênero, corpo e sexualidade. Utilizou-se a perspectiva teórica pós-crítica. Os sujeitos da pesquisa foram docentes do referido curso, com @s quais foram aplicadas entrevistas semiestruturadas. O estudo sinalizou que, nas últimas décadas, são perceptíveis alguns avanços em relação às temáticas abordadas. Contudo, as mesmas estão no campo da implicação epistemológica individual d@ docente, fato que sinaliza para a necessidade de uma mudança na estrutura curricular, incorporando posturas da pedagogia Queer e propõe uma nova postura política, novas estratégias, atitudes, procedimentos pedagógicos subversivos, que demarcam as possibilidades de negociação na universidade.
Keywords: Curriculum
Gender
Sexuality
Teacher’s training
Currículo
Género
Sexualidad
Formación docente
Currículo
Gênero
Sexualidades
Formação docente
Citation: RIOS, Pedro Paulo Souza; CARDOSO, Helma de Melo; DIAS, Alfrancio Ferreira. Concepções de gênero e sexualidade d@s docentes do curso de licenciatura em pedagogiapor um currículo queer. Educação & Formação , Fortaleza, v.3, n. 8, p. 98-117, mai./ago. 2018. https://doi.org/10.25053/redufor.v3i8.272. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/272. Acesso: 2021-07-05
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.25053/redufor.v3i8.272
metadata.dc.identifier.url: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/272
metadata.dc.subject.classification: Nível epistemológico
Appears in Collections:Educação & Formação

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.