Please use this identifier to cite or link to this item:
http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/1577
metadata.dc.type: | Artigo |
metadata.dc.creator: | BURGUENO, Rafael CECILIA, Álvaro CASAUBON, Jesús Medina |
metadata.dc.creator.orcid: | https://orcid.org/0000-0003-1474-5794 |
Title: | Motivação educacional dos professores de ensino médio durante sua formação docente inicial |
metadata.dc.terms.title: | Educação & Formação |
metadata.dc.terms.source: | Fortaleza 3 7 jan./abr. |
metadata.dc.format.medium: | 3-15 |
Issue Date: | 2018 |
ISSN: | 2448-3583 |
metadata.dc.language: | pt |
Abstract: | From Self-Determination Theory, the present research aimed to analyze the possible motivational differences that the pre-service teachers report at the beginning and end of their initial teacher education program. The participants were 429 pre-service teachers. The analysis of paired-samples t-Student reporteda higher score in integrated regulation and identified regulation at the end of the training period. Likewise, the results indicated that teachers showed lower scores at the end of master’s program both in a motivation and in each sub-type of intrinsic motivation than the scores reported at the beginning of this training process. Those results highlight the importance of the internalization process of the teaching behavior when the teachers complete successful their initial teacher education programme. A partir de la Teoría de la Autodeterminación, esta investigación pretendía analizar las posibles diferencias motivacionales que los estudiantes manifestaban al principio y al final de su periodo de formación inicial del profesorado. Participaron 429 profesores y no hubo formación inicial. Los análisis de muestras pareadas de la prueba t-Student revelaron que los estudiantes informaron de una mayor puntuación en la regulación integrada y en la regulación identificada al final del periodo de formación. Asimismo, los resultados indicaron que los estudiantes mostraron puntuaciones más bajas tanto en desmotivación como en cada subtipo de motivación intrínseca al final del curso con respecto a las puntuaciones reportadas al inicio de este proceso formativo. Estos resultados ponen de manifiesto la importancia del proceso de interiorización de la conducta docente cuando los estudiantes asisten con éxito a su programa de formación inicial.Traducción realizada con la versión gratuita del traductor www.DeepL.com/Translator A partir da Teoria da Autodeterminação, esta pesquisa teve como objetivo analisar as possíveis diferenças motivacionais que os alunos informaram ao início e ao final de seu período de formação inicial docente. Participaram 429 professor e sem formação inicial. As análises de prova t-Student de mostras pareadas revelaram que os estudantes informaram uma maior pontuação na regulação integrada e regulação identificada ao final do período de formação. Igualmente, os resultados indicaram que os alunos mostraram ao final do curso pontuações mais baixas tanto na desmotivação como em cada subtipo de motivação intrínseca com relação às pontuações informadas no início desse processo formativo. Esses resultados destacam a importância do processo de internalização da conduta docente quando os estudantes cursam com êxito seu programa de formação inicial. |
Keywords: | Teacher education Student teacher Teacher candidate Autonomous motivation Formación del profesorado Estudiantes de magisterio Candidato a profesor Motivación autónoma Formação de professores Professor estudante Candidato a professor Motivação autônoma |
Citation: | BURGUENO, Rafael; CECILIA, Álvaro; CASAUBON, Jesús Medina. Motivação educacional dos professores de ensino médio durante sua formação docente inicial. Educação & Formação , Fortaleza, v.3, n. 7, p. 3-15, jan./abr. 2018. https://doi.org/10.25053/redufor.v3i7.167. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/167. Acesso: 2021-07-05 |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.25053/redufor.v3i7.167 |
metadata.dc.identifier.url: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/167 |
metadata.dc.subject.classification: | Nível epistemológico |
Appears in Collections: | Educação & Formação |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.