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metadata.dc.type: Temática
metadata.dc.creator: BUTTELLI, Felipe Gustavo Koch
LE BRUYNS, Clint
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0003-4398-1454
https://orcid.org/0000-0002-0676-8198
Title: Educação e questões contemporâneas na África do Sul: um olhar a partir da crise no ensino superior
metadata.dc.terms.title: Roteiro
metadata.dc.terms.source: Joaçaba
44
1
jan./abr.
metadata.dc.format.medium: 1-20
Issue Date: 2019
ISSN: 2177-6059
metadata.dc.language: pt
Abstract: This article aims to present historical aspects, as well as a brief conceptualization of the contemporary socio-economic situation in South Africa. The theoretical reflection of this article articulates the participation of both authors in the youth movement, "Taxas Deverão Cair" (Fees Must Fall) . Based on this, it intends to debate contemporary issues in the field of Higher Education in South Africa. Similar to the Brazilian reality, since 2015 there has been an increase in a movement of students demanding free education and a decolonial reform of the higher education curriculum, as well as gender and racial justice. The "Fees Must Fall" movement led to, but also protested against the militarization of the campus, the arrest of students, depredation, arson and violence from different sides. The so-called crisis of Higher Education in South Africa has fostered a broad debate in society, as well as serving as a model for many student struggles in other contexts. This article will talk about the reality of engaging with students to debate the political and economic situation in South Africa and its impact on the field of higher education. Methodologically, the article establishes a bibliographical debate on the social and economic reasons for the contemporary crisis. His conclusion points to a list of some of the reasons for the crisis in South Africa's higher education.

Este artículo tiene como objetivo presentar aspectos históricos, así como una breve conceptualización de la situación socioeconómica contemporánea en Sudáfrica. La reflexión teórica de este artículo articula la participación de ambos autores en el movimiento juvenil, "Taxas Deverão Cair" (Fees Must Caída). En base a esto, se propone debatir temas contemporáneos en el campo de la Educación Superior en Sudáfrica. Similar a la realidad brasileña, desde 2015 se ha incrementado un movimiento de estudiantes que demandan educación gratuita y una reforma descolonial del currículo de educación superior. , así como la justicia racial y de género. El movimiento "Las tarifas deben bajar" provocó, pero también protestó contra la militarización del campus, el arresto de estudiantes, la depredación, los incendios provocados y la violencia de diferentes lados. La llamada crisis de la educación superior en Sudáfrica ha fomentado un amplio debate en la sociedad, además de servir de modelo para muchas luchas estudiantiles en otros contextos. Este artículo hablará sobre la realidad de interactuar con los estudiantes para debatir la situación política y económica en Sudáfrica y su impacto en el campo de la educación superior. Metodológicamente, el artículo establece un debate bibliográfico sobre las razones sociales y económicas de la crisis contemporánea. Su conclusión apunta a una lista de algunas de las razones de la crisis en la educación superior de Sudáfrica.

Este artigo tem como objetivo apresentar aspectos históricos, tanto quanto uma breve conceptualização da situação socioeconômica contemporânea da África do Sul. A reflexão teórica deste artigo articula a participação de ambos os autores no movimento da juventude, "Taxas Deverão Cair" (Fees Must Fall). Com base nisso, pretende debater sobre as questões contemporâneas no campo da Educação Superior na África do Sul. Semelhante à realidade brasileira, desde 2015 houve um aumento de um movimento de estudantes exigindo educação gratuita e uma reforma decolonial do currículo do ensino superior, tanto quanto a justiça de gênero e racial. O movimento "Fees Must Fall" conduziu à, mas também protestou contra a militarização do campi, a prisão de estudantes, a depredação, o incêndio criminoso e a violência dos diferentes lados. A chamada crise da Educação Superior na África do Sul tornou propício um amplo debate na sociedade, tanto quanto serviu de modelo para muitas lutas de estudantes em outros contextos. Este artigo falará da realidade do envolvimento com estudantes para debater sobre a situação política e econômica na África do Sul e seu impacto no campo da educação superior. Metodologicamente, o artigo estabelece um debate bibliográfico sobre as razões sociais e econômicas da crise contemporânea. A conclusão dele aponta para uma lista de alguns dos motivos da crise da educação superior na África do Sul.
Keywords: South Africa
Education
Higher education
Social movements
Sudáfrica
Educación
Educación superior
Movimientos sociales
África do Sul
Educação
Educação superior
Movimentos sociais
Citation: BUTTELLI, Felipe Gustavo Koch; LE BRUYNS, Clint. Educação e questões contemporâneas na África do Sul: um olhar a partir da crise no ensino superior. Roteiro , Joaçaba, v.44, n. 1, p. 1-20, jan./abr. 2019. https://doi.org/10.18593/r.v44i1.16570. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16570. Acesso: 2021-07-02
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.18593/r.v44i1.16570
metadata.dc.identifier.url: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16570
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
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