Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/1510
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: TORRES, Vladimir Stolzenberg
VICCARI, Rosa Maria
VALENTINI, Carlas Beatris
GRINGS, Eliane Schlemmer
KRUM, Adriana de Castro R.
LIMA, Isolda Giani de
SAUER, Laurete Zanol
SEIXAS, Louise Jeanty de
BASSO, Marcos Vinícius de Azevedo
GELLER, Marlise
FALKEMBACH, Gisele Antoninha Morgental
Title: Aspectos da inteligência artificial e sua relação com a educação
metadata.dc.terms.title: Roteiro
metadata.dc.terms.source: Joaçaba
27
1
jan./jun.
metadata.dc.format.medium: 61-79
Issue Date: 2002
ISSN: 2177-6059
metadata.dc.language: pt
Abstract: In this papper, we present some considerations about epistemology conceptions of learning and its relation with Artificial Intelligence (AI) - leaning in the understanding of the thought and behavior humans, it locates in the crossing of the cognition, of the neuroscience and of the computer science, tends as end to reproduce the behavior and thought humans artificially. Based on the notion of student model, in which aspects of the knowledge are meditated and of the student's behavior and that they interfere favorably in your learning, we describe diferent models and theories for learning systems which use AI resources.

Este artículo presenta algunas consideraciones sobre las concepciones epistemológicas del aprendizaje y su relación con los supuestos de la Inteligencia Artificial (IA) - sustentada en la comprensión del pensamiento y el comportamiento humanos, se ubica en la intersección de la cognición, la neurociencia y la informática, apuntando artificialmente a reproducir el comportamiento y el pensamiento humanos. A partir de la noción de modelo de estudiante, en el que se consideran aspectos del conocimiento y comportamiento del estudiante y que interfieren favorablemente en su aprendizaje, se describen diferentes modelos y teorías de sistemas de aprendizaje que utilizan recursos de IA.

Este artigo apresenta algumas considerações sobre as concepções epistemo-lógicas de aprendizagem e sua relação com os pressupostos da Inteligência Artificial (IA) - apoiada na compreensão do pensamento e do comportamento humanos, situa-se no cruzamento da cognição, das neurociências e da informática, tendo como fim reproduzir artificialmente o comportamento e o pensamento humanos. A partir da noção de modelo de aluno, no qual são contemplados aspectos do conhecimento e do comportamento do estudante e que interfiram favoravelmente na sua aprendizagem, são descritos diferentes modelos e teorias para sistemas de aprendizagem que utilizam recursos de IA.
Keywords: Education
Artificial intelligence
Learning
Cognition
Student model
Educación
Inteligencia artificial
Cognición
modelo de estudiante
Educação
Inteligência artificial
Cognição
Modelo de aluno
Citation: TORRES, Vladimir Stolzenberg; VICCARI, Rosa Maria; VALENTINI, Carlas Beatris; GRINGS, Eliane Schlemmer; KRUM, Adriana de Castro R.; LIMA, Isolda Giani de; SAUER, Laurete Zanol; SEIXAS, Louise Jeanty de; BASSO, Marcos Vinícius de Azevedo; GELLER, Marlise; FALKEMBACH, Gisele Antoninha Morgental. Aspectos da inteligência artificial e sua relação com a educação. Roteiro , Joaçaba, v.27, n. 1, p. 61-79, jan./jun. 2002. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro. Acesso: 2021-07-02
metadata.dc.identifier.url: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro
metadata.dc.subject.classification: Nível técnico
Appears in Collections:Roteiro

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.