Please use this identifier to cite or link to this item:
http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/1448
metadata.dc.type: | Artigo |
metadata.dc.creator: | ROCHA, Telma Brito MIRANDA, Theresinha Guimarães |
Title: | Acesso e permanência do aluno com deficiência na instituição de ensino superior |
metadata.dc.terms.title: | Revista Educação Especial |
metadata.dc.terms.source: | Santa Maria 22 34 maio/ago. |
metadata.dc.format.medium: | 197-212 |
Issue Date: | 2009 |
ISSN: | 1984-686X |
metadata.dc.language: | pt |
Abstract: | It is undeniable the social role of the university and its commitment to provide na educational process fairer and more democratic for the development of knowledge and effectiveness of policies inclusionistas. In that sense, this work is the purpose of analyzing the conditions of access and residence of the student with disabilities in a federal university, located in the northeastern The results converge to the unpreparedness, both of the University, as the professionals who are part of it, so provide adequate care for the special needs of such students. So it is necessary that the University invest in the definition of an institutional policy for the construction of inclusive practices that benefit the process of teaching and learning for students with disabilities, through the Assistive Technologies for promotion and equalization of opportunities. Es innegable el papel social de la universidad y su compromiso por brindar un proceso educativo más justo y democrático para el desarrollo del conocimiento y la implementación de políticas inclusivas. En este sentido, este estudio tiene como objetivo analizar las condiciones de acceso y permanencia de los estudiantes con discapacidad en una universidad federal, ubicada en la región noreste, brindar una atención adecuada a las necesidades especiales de estos estudiantes. Por ello, es necesario que la Universidad invierta en definir una política institucional para la construcción de prácticas inclusivas que beneficien el proceso de enseñanza y aprendizaje de los estudiantes con discapacidad, a través de Tecnologías Asistivas para promover e igualar oportunidades. É inegável o papel social da universidade e seu compromisso de proporcionar um processo educacional mais justo e democrático para a elaboração de conhecimentos e efetivação de políticas inclusionistas. Nesse sentido, o presente trabalho tem a finalidade de analisar as condições de acesso e permanência do aluno com deficiência numa universidade federal, situada na região nordeste Os resultados encontrados convergem para o despreparo, tanto da Universidade, quanto dos profissionais que dela fazem parte, para proporcionar o atendimento adequado às necessidades especiais desses alunos. Por isso, é necessário que a Universidade invista na definição de uma política institucional para a construção de práticas inclusivas que beneficiem o processo de ensino e aprendizagem dos estudantes com deficiência, através das Tecnologias Assistivas para promoção e equalização de oportunidades. |
Keywords: | Higher education Special education Inclusion and assistive technologies Educación superior Educación especial Inclusión y tecnologías de apoyo Ensino superior Educação especial Inclusão e tecnologias assistivas |
Citation: | ROCHA, Telma Brito; MIRANDA, Theresinha Guimarães. Acessoe permanência do aluno com deficiência na instituição de ensino superior. Revista Educação Especial , Santa Maria, v.22, n. 34, p. 197-212, maio/ago. 2009. http://dx.doi.org/10.5902/1984686X. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/273. |
metadata.dc.identifier.doi: | http://dx.doi.org/10.5902/1984686X |
metadata.dc.identifier.url: | https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/273 |
metadata.dc.subject.classification: | Nível teórico |
Appears in Collections: | Revista Educação Especial |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.