Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/1442
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: MARQUEZAN, Reinoldo
Title: A constituição do corpus de pesquisa
metadata.dc.terms.title: Revista Educação Especial
metadata.dc.terms.source: Santa Maria
22
33
jan./abr.
metadata.dc.format.medium: 97-110
Issue Date: 2009
ISSN: 1984-686X
metadata.dc.language: pt
Abstract: This study will reflect on the construction of an object of research: the discursive corpus of analysis from the file constituted by the Special Education law. It is anchored in the theoretical device of the french discourse analysis inaugurated by Michel Pêcheux. The construction of a research object requires the consideration of some factors: object, question and research problem. It requires a broad preliminary exploration of the subject to insert the research in a theoretical chart setting out the fundamental concepts that the researcher mobilize. It is necessary to do some cuttings that imply in discourses' reading, description and interpretation. Based on this interpretation, it produces new senses, because it promotes new information about the formulated questions.

Este estudio reflexionará sobre la constitución de un objeto de investigación: el corpus discursivo de análisis del archivo que constituye la legislación relacionada con la Educación Especial. Está anclado en el dispositivo teórico del análisis del discurso francés, inaugurado por Michel Pêcheux. Para la constitución de un corpus es necesario definir el objeto, la pregunta y el problema de investigación. Requiere una exploración preliminar del tema e inserción de la investigación en un marco teórico, explicando los conceptos que el investigador movilizará. Es necesario realizar recortes, que implican lectura, descripción e interpretación de los discursos. A partir de la interpretación se deben producir nuevos significados, ya que promueve nueva información sobre las preguntas formuladas.

Este estudo refletirá sobre a constituição de um objeto de pesquisa: o corpus discursivo de análise a partir do arquivo constituído pela legislação referente à Educação Especial. Está ancorado no dispositivo teórico da Análise de Discurso francesa, inaugurada por Michel Pêcheux. Para a constituição de um corpus é preciso definir o objeto, a questão e o problema de pesquisa. Requer uma exploração preliminar do tema e inserção da pesquisa em um quadro teórico, explicitando os conceitos que o pesquisador irá mobilizar. É preciso realizar recortes, que implicam leitura, descrição e interpretação dos discursos. A partir da interpretação, devem-se produzir novos sentidos, pois ela promove novas informações sobre as perguntas formuladas.
Keywords: Corpus of research
Special eduction
Discourse analysis
Corpus de investigación
Educación especial
Análisis del discurso
Corpus de pesquisa
Educação especial
Análise de discurso
Citation: MARQUEZAN, Reinoldo. A constituição do corpus de pesquisa. Revista Educação Especial , Santa Maria, v.22, n. 33, p. 97-110, jan./abr. 2009. http://dx.doi.org/10.5902/1984686X. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/172. Acesso: 2021-06-30
metadata.dc.identifier.doi: http://dx.doi.org/10.5902/1984686X
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/172
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:Revista Educação Especial

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.